18 listopada 2018, Imieniny: Aniela, Klaudyna, Roman
» Szkoła istnieje od 1991 roku. Organ prowadzący: » Stowarzyszenie Sztuka Edukacja Promocja

Wyjazd naukowy kl. 1-2 do Wenecji

W poniedziałek 26 lutego o godzinie 16.00 wyjechaliśmy z pl. Bankowego na lotnisko w Modlinie. Pierwszą niespodzianką wycieczki była ewakuacja z powodu, jak się okazało, pozostawionego bagażu. Na szczęście wylecieliśmy bez opóźnienia i zgodnie z planem ok. 22 byliśmy w Wenecji.

Pierwszego dnia, korzystając z tradycyjnego środka transportu – tramwaju wodnego (vaporetto) – udaliśmy na plac patrona Wenecji św. Marka. Zgodnie ze szkolnym zwyczajem (uczennice i uczniowie oprowadzają po wybranych obiektach) wysłuchaliśmy pierwszego referatu o odwiedzanym miejscu. Następnie zwiedziliśmy wnętrza Pałacu Dożów i bazyliki św. Marka. Odwiedziliśmy także mieszczące się w bazylice muzeum. Spacerowaliśmy wzdłuż Riva degli Schiavoni i udaliśmy się na Campo San Zaccaria, gdzie był czas wolny. Po przerwie weszliśmy do kościoła San Zaccaria, a potem przeszliśmy do Arsenału. Tu dowiedzieliśmy się nie tylko o funkcjach tego obiektu, lecz także mogliśmy z oddali oglądać teren słynnego weneckiego Biennale. Ostatnim punktem tego dnia była wizyta w jednym z najpiękniejszych pałaców, w którym mieści się Galleria Giorgio Franchetti alla Ca’ d’oro.

Kolejny dzień przeznaczyliśmy na odwiedzenie najważniejszych weneckich galerii. Najpierw udaliśmy się do monumentalnej Gallerie dell’Accademia. Tutaj obejrzeliśmy wystawę stałą, czyli dzieła najwybitniejszych malarzy włoskich, m.in. Tintoretta, Veronesa, Giorgiona, Tycjana, oraz  ekspozycje czasowe (Bosch, Canova, Hayez, Cicognara). Program zwiedzania po przerwie rozpoczęliśmy od przejścia mostem Rialto. Po południu oglądaliśmy kolekcję Peggy Guggenheim, na którą składają się prace największych twórców XX wieku: Kandinskiego, Picassa, Braque`a, Rothki, Klee, Magritte`a, Ernsta, Pollocka. Weszliśmy także do kościoła Santa Maria della Salute. Następnym obiektem była Pinacoteca  Manfrediniana, która obejrzeliśmy z zewnątrz. Deptakiem Zattere poszliśmy w kierunku Muzeum Muzyki. Ponieważ nie wszystkie referaty mogły być wygłoszone przy obiektach, wieczorem po kolacji spotkaliśmy się, by wysłuchać wystąpień np. o kompozytorach związanych z Wenecją oraz ważnych momentach w historii miasta.

Czwartek, w którym zaskoczyła nas niespotykana w Wenecji śnieżyca, rozpoczęliśmy od zwiedzenia dawnej dzielnicy żydowskiej (Campo di Ghetto Nuovo). Następnie udaliśmy się do Scuoli Grande di San Rocco, gdzie obejrzeliśmy imponujące obrazy Tintoretta – umieszczone na suficie można było podziwiać przy pomocy specjalnych luster. Tego dnia odwiedziliśmy trzy kościoły, a pierwszym z nich był kościół Santa Maria Gloriosa de Frari nieco przytłaczający swoim rozmiarem. Następnie przeszliśmy do bardziej kameralnej świątyni, czyli kościoła Santa Maria dei Miracoli. Wąskimi uliczkami przespacerowaliśmy na Campo San Zanipolo, na którym obejrzeliśmy pomnik konny Bartolomeo Colleoniego oraz fasady dwóch budynków kościoła San Giovanni e Paolo i Scuoli Grande di San Marco. Kościół wzniesiony przez dominikanów podziwialiśmy również wewnątrz, a w Scuoli oprócz zachwycających sal mieliśmy okazję zapoznać się z bardzo intrygującą wystawą przedstawiającą historię medycyny. Był to ostatni obiekt w programie naszej wycieczki, ale poznawanie miasta, jego tajemnic i specyfiki zakończyło się dopiero wieczorem,  gdy wysłuchaliśmy kolejnych referatów.

Rano, po śniadaniu udaliśmy się na lotnisko w Treviso, skąd bezpiecznie odlecieliśmy do Modlina. Nasza wyprawa zakończyła się na pl. Bankowym.

Program merytoryczny wyjazdu przygotowała nasza nauczycielka historii sztuki – Anna Wigura. Opiekę wychowawczą sprawowały: Beata Ferreras, Ewa Kretkowska, Anna Wigura.