16 grudnia 2017, Imieniny: Albina, Zdzisław
» Szkoła istnieje od 1991 roku. Organ prowadzący: » Stowarzyszenie Sztuka Edukacja Promocja

Wyjazd naukowy kl. 2 do Krakowa, 18-20 X

Zgodnie ze szkolnym programem dydaktycznym w dniach 18–20 października br. odbył się  wyjazd naukowy klasy drugiej do Krakowa.

Po przyjeździe do Krakowa, w którym powitało nas wspaniałe słońce, udaliśmy się do hostelu, by zostawić bagaże, a następnie udaliśmy się do Kościoła Mariackiego. Godzina naszego przybycia nie była przypadkowa – w tym czasie bowiem następuje uroczyste otwarcie ołtarza Wita Stwosza. O ołtarzu i jego twórcy opowiedziała nam Ola Rycembel, a o innych ważnych elementach wystroju kościoła pani Anna Wigura. Kolejnym oglądanym obiektem był kościół św. Anny,
o którego wnętrzu i architekturze mówił Juliusz.

Na krakowskim Kazimierzu, już po obiedzie, zwiedziliśmy synagogę Tempel (referat Wiktora). Po czasie wolnym spotkaliśmy się przy ulicy Mostowej i przeszliśmy na Podgórze, gdzie w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteca” pogłębiliśmy naszą wiedzę na temat jednego z najważniejszych twórców polskiej sztuki XX wieku. Tego dnia obejrzeliśmy także Fabrykę Schindlera i poznaliśmy wojenne realia Krakowa. Dzięki inicjatywie i sprawności organizacyjnej naszych uczniów i uczennic na kolację jedliśmy pyszną pizzę.

Drugi dzień naszego wyjazdu rozpoczęło poznawanie tajemnic Wawelu - o architekturze zamku i katedry opowiedziała pani Wigura, zobaczyliśmy też wystawę „Wawel Zaginiony”.
Po wysłuchaniu referatu Marty o Panteonie Narodowym zwiedziliśmy wnętrze katedry oraz krypty. Przed obiadem weszliśmy jeszcze do pierwszego barokowego obiektu w Krakowie – kościoła Świętych Apostołów Piotra i Pawła (referat Kuby Jończyka).
Następnym punktem wycieczki było Collegium Maius, na dziedzińcu którego wysłuchaliśmy dwóch referatów. Martyna przedstawiła historię obiektu, a Michał Byrski opowiedział o aresztowaniu krakowskich profesorów w listopadzie 1939 roku.

W kościele franciszkanów podziwialiśmy witraże Stanisława Wyspiańskiego (referat Oli Szwed o autorze „Wesela” oraz Julii Janik o obiekcie). W drodze na Podgórze Lea podała najważniejsze informacje o gotyckim kościele dominikanów. Na Placu Bohaterów Getta Oliwia mówiła o Aptece pod Orłem. Kolejnym punktem było Muzeum Sztuki Współczesnej (MOCAK). Zanim zapoznaliśmy się z kolekcją o instytucji opowiedziała Tola. Wystawę stałą zwiedzaliśmy indywidualnie, mieliśmy przy tym zadanie polegające na wybraniu jednego eksponatu i opisaniu go zgodnie z podanym schematem. Po czasie wolnym spotkaliśmy się w hostelu i wspólnie poszliśmy do Starego Teatru, by obejrzeć spektakl Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego pt. „nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU”. Utwór Krasińskiego, który był punktem wyjścia dla twórców, będziemy omawiać za kilka tygodni, dlatego przed spektaklem treść dramatu przybliżył nam Janek. Późną kolację połączyliśmy z rozmowami na temat obejrzanego przedstawienia.

Ostatni dzień naszego pobytu w Krakowie rozpoczęliśmy wysłuchaniem w hostelu dwóch referatów – Michał Dukielski podzielił się swoją wiedzą na temat Hansa Franka jako generalnego gubernatora, a Justyna opowiedziała o literacko-artystycznym Krakowie przełomu XIX i XX wieku. Pierwszym zwiedzanym tego dnia obiektem było kameralne muzeum Józefa Czapskiego. O malarzu, eseiście i teoretyku sztuki referat wygłosiła Ania. Po obejrzeniu ekspozycji przeszliśmy do Muzeum Narodowego.
Tutaj zapoznaliśmy się z wystawą #dziedzictwo oraz podziwialiśmy „Damę z gronostajem” Leonarda da Vinci, a następnie wróciliśmy na Rynek, by wysłuchać opowieści o przysiędze Tadeusza Kościuszki (referat Kuby Gwiazdeckiego). Po wspólnym obiedzie, w czasie wolnym mieliśmy okazję nasycić się atmosferą Krakowa. W drodze na dworzec obejrzeliśmy gmachy teatrów: Starego (referat Lei) i im. Juliusza Słowackiego (referat Julii Zarzeckiej). Artystyczne oblicze dawnej stolicy Polski poznaliśmy również dzięki Hani, która podzieliła się z nami wiedzą o krakowskich festiwalach filmowych, oraz Weronice, która przedstawiła historię i działalność Piwnicy pod Baranami. W piątkowy wieczór, zgodnie z planem byliśmy w Warszawie.
Program wyjazdu przygotowała nauczycielka historii sztuki – Anna Wigura, opiekę wychowawczą sprawowała Ewa Kretkowska, przewodnikami i przewodniczkami byli / były uczniowie i uczennice klasy drugiej.