14 października 2019, Imieniny: Liwii, Bernarda, Kaliksta
» Szkoła istnieje od 1991 roku. Organ prowadzący: » Stowarzyszenie Sztuka Edukacja Promocja

Szkolny savoir-vivre

Nasz szkolny savoir-vivre to proste zasady przyzwoitego zachowania, niby wszyscy je znamy, ale czasem trzeba wiele samodyscypliny, by naprawdę tego przestrzegać. Ważne jest, że sami umawiamy się na przestrzeganie tych zasad, a jeśli trzeba, rozbudowujemy je o nowe punkty.
I. Wobec siebie nawzajem:
   1. Szanujemy godność innych, zachowujemy się tak, jak chcielibyśmy sami być traktowani.
   2. Szanujemy poglądy innych, mamy świadomość, że nasza wolność kończy się tam, gdzie zaczyna się krzywda drugiego człowieka.
   3. Dbamy o czystość języka, nie używamy wulgaryzmów.
   4. Pomagamy słabszym.
   5. Informujemy osoby nieobecne w szkole o tym, co działo się na zajęciach, o pracach domowych.
   6. Dbamy o czystość wokół naszego miejsca pracy, szanując tym samym pracę dyżurnych; zmywamy po sobie naczynia.
   7. Dbamy o naszą codzienną higienę osobistą.
   8. Nasz strój jest wyrazem szacunku wobec innych:
          a) dbamy o to, żeby w szkole wyglądać schludnie,
          b) nie wchodzimy do klas w wierzchnim ubraniu i w brudnym obuwiu,
          c) na uroczystościach szkolnych nasz ubiór jest elegancki.
II. Wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły:
1. Szanujemy wysiłek włożony przez nauczycieli w przygotowanie i przeprowadzenie lekcji.
2. Jesteśmy uprzejmi - prosimy, a nie żądamy.
    3. W czasie rozmowy używamy argumentów racjonalnych, a nie emocjonalnych.
    4. Jeżeli nasz rozmówca stoi, my też stoimy, a rozmawiając z nim nie trzymamy rąk w kieszeni.
III. Na lekcji:
1. Mamy poczucie, że lekcja jest prowadzona dla całej klasy, zatem moje „nie wiem” nie jest ważniejsze niż „chcemy się dowiedzieć” innych osób. Wysiłek wkładamy w zdobycie wiedzy, a nie w eksponowanie swojej niewiedzy.
2. Dbamy, by każdy mógł się wypowiedzieć i miał czas na zastanowienie się nad odpowiedzią.
3. Mamy wyłączone i schowane w torbie telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne.
4. W czasie dyskusji przestrzegamy reguł:
        a) w skupieniu wysłuchujemy innych,
        b) nie przerywamy wypowiedzi innym,
        c) pamiętamy, że każdy ma prawo wygłosić swoje zdanie,
        d) szanujemy odrębne zdanie,
        e) nie używamy argumentów ad personam.
5. Nie ściągamy, w ten sposób oszukujemy nie tylko siebie i nauczycieli, ale także tych, którzy się przygotowali i piszą samodzielnie.
6. Pamiętamy, że konsekwencje naszego zachowania mogą dotknąć innych (zła atmosfera w klasie, przerwana dyskusja, karna kartkówka itp.).
    7. Jesteśmy punktualni, a jeśli ktoś się spóźni, wchodząc na zajęcia nie zakłóca toku zajęć.
8. Na ławkach trzymamy tylko rzeczy związane z aktualną lekcją.
9. Nie żujemy gumy, nie jemy.

V. Na przerwie:
    1. Szanujemy prawo innych do spokoju i odpoczynku.
VI. Poza szkołą:
   1. Pamiętamy, że poza budynkiem szkolnym możemy być postrzegani/-e  jako uczniowie / uczennice naszej szkoły, wszędzie powinniśmy dbać o jej wizerunek i dobre imię.
   2. Pamiętamy, że w świecie wirtualnym nadal jesteśmy uczennicami / uczniami naszej szkoły.