STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM
oraz standardy zachowania członków społeczności szkolnej w 21 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym im. Jerzego Grotowskiego w Warszawie
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych w szkole jest dbanie o dobro uczniów i działanie w ich najlepszym interesie. Każdy członek społeczności szkolnej działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych szkoły oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników placówki oraz osoby przebywające w placówce i mające kontakt z uczniami. Obowiązującym zwyczajem w jest, aby członkowie społeczności szkolnej odnosili się do siebie z szacunkiem, zrozumieniem i poszanowaniem godności. Niedopuszczalne jest stosowanie jakiejkolwiek przemocy.
Rozdział I
Objaśnienie terminów
I. Ilekroć w standardach ochrony małoletnich jest mowa o:
- standardach – należy przez to rozumieć Standardy ochrony małoletnich w 21 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym w Warszawie;
- szkole – 21 Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Jerzego Grotowskiego;
- dyrektorze szkoły – należy przez to rozumieć dyrektora 21 Społecznego Liceum Ogólnokształcącego im. Jerzego Grotowskiego w Warszawie;
- małoletnim – należy przez to rozumieć osobę, która nie ukończyła 18 lat i nie zawarła związku małżeńskiego;
- personelu – należy przez to rozumieć osoby zatrudnione w szkole oraz osoby przebywające na terenie placówki, pozostające w bezpośrednim kontakcie z uczniami;
- nauczycielu – należy przez to rozumieć nauczyciela, wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego zatrudnionego w szkole na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia;
- wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, któremu powierzono bezpośrednią opiekę nad uczniem / klasą;
- rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców, a także prawnych opiekunów ucznia oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad uczniem szkoły;
- uczniach – należy przez to rozumieć osoby uczęszczające do 21 Społecznego Liceum Ogólnokształcącego im. Jerzego Grotowskiego ;
- uczniu ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – należy przez to rozumieć każdego ucznia, który ze względu na niepełnosprawność lub inne problemy rozwojowe jest słabszy od innych uczniów w budowaniu prawidłowych relacji rówieśniczych i potrzebuje ze strony pracowników szkoły większej uwagi i pomocy;
- sprawcy przemocy – należy przez to rozumieć osobę lub grupę osób dopuszczającą się przemocy wobec ucznia;
- ofierze przemocy – należy przez to rozumieć ucznia, który doświadczył przemocy;
- obserwatorze przemocy – należy przez to rozumieć ucznia, który był świadkiem przemocy;
- radzie pedagogicznej – należy przez to rozumieć organ szkoły, w którego skład wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni szkoły;
- samorządzie uczniowskim – należy przez rozumieć samorząd uczniowski działający w 21 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym;
- krzywdzeniu – należy przez to rozumieć każde zamierzone lub niezamierzone działanie, lub zaniechanie działania jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, które naruszają równe prawa i swobody ucznia i/lub zakłócają ich optymalny rozwój.
II. Krzywdzenie ucznia jest przemocą, która zachodzi wówczas, gdy jakaś osoba lub grupa osób odnosi się do niego w sposób niezgodny z wymaganiami relacji, która je łączy. Przemoc przejawia się w bezprawnym wywieraniu wpływu na proces myślowy, zachowanie lub stan fizyczny osoby w celu zaspokojenia własnych korzyści. Sprawca, wykorzystując swoją przewagę nad ofiarą w sposób świadomy zaspokaja własne potrzeby kosztem ofiary. Przemoc może przejawiać się w formie fizycznej, psychicznej, seksualnej, a także jako cyberprzemoc i zaniedbanie.
- Przemoc fizyczna – to wywieranie wpływu na ucznia przy użyciu siły fizycznej,
w którym dochodzi do naruszenia jego nietykalności fizycznej. - Przemoc psychiczna – to wywieranie wpływu na ucznia przy użyciu środków komunikacji interpersonalnej, w którym dochodzi do naruszenia jego nietykalności psychicznej i emocjonalnej.
- Przemoc seksualna – to każde zachowanie sprawcy przemocy, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia jego potrzeb kosztem ucznia. Może mieć formę kontaktu fizycznego, emocjonalnego w formie materiałów pornograficznych lub ekshibicjonizmu.
- Cyberprzemoc – to przemoc psychiczna lub seksualna realizowana za pośrednictwem technologii informacyjnych i komunikacyjnych, w tym czatów, stron internetowych, blogów, SMS-ów, MMS-ów;
- Zaniedbanie to rodzaj przemocy, który polega na niezaspokajaniu podstawowych potrzeb psychicznych i/lub biologicznych ucznia. Zaniedbanie w sferze biologicznej przejawia się w braku podstawowych środków do życia, takich jak: jedzenie, mieszkanie, ubranie, brak pomocy w chorobie. Zaniedbanie w sferze psychicznej to pozbawienie zaspokojenia podstawowych emocjonalnych potrzeb: potrzeba przynależności, więzi, uwagi. Może przejawiać się poprzez ignorowanie potrzeb innej osoby i odmowę komunikowania się. Każdy inny rodzaj przemocy ma swój początek i koniec, czyli jest zdarzeniem. Zaniedbanie trwa, może dotyczyć zarówno domu rodzinnego, jak i szkoły.
- Zmuszanie do udziału w działaniach przestępczych: zmuszanie dziecka do uczestnictwa w działaniach przestępczych czyli zabronionych prawem.
Rozdział II
Informacje wstępne
- Na podstawie aktów prawnych określających działania w obszarze ochrony małoletnich przed krzywdzeniem:
- Ustawa z dnia 9 marca 2023 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie i niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 535). Przepisy weszły w życie 22 czerwca 2023 r.
- Ustawa z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw Dz. U. 2023, poz. 289
- Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Art. 3. 1) Nowe brzmienie art. 3 weszło w życie z dn. 15.02.2024 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606).
- Ustawa z dnia 25.02. 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy tj. Dz. U. 2020, poz. 1359 ze zmianami (art. 7 pkt. 6 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606))
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”. Akt oczekuje na wejście w życie.
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 o resocjalizacji we wspieraniu nieletnich (Dz. U. 2022.poz. 1700)
- Ustawa Prawo oświatowe – zadania dyrektora oraz nauczycieli
- Działając na podstawie powyższych aktów prawnych dyrektor liceum z dniem 12 lipca 2024 r. wprowadza do stosowania Standardy ochrony małoletnich (zwane dalej „Standardami”), których podstawowym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczniom szkoły, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie oraz wzajemne poszanowanie wszystkich członków społeczności szkolnej.
- Standardy stanowią uzupełnienie dotychczasowych praktyk ochrony uczniów o zasady i procedury skutecznej profilaktyki i sprawnego reagowania na każdy przejaw przemocy wobec uczniów.
- Przed nawiązaniem stosunku pracy z nauczycielem, wychowawcą, specjalistą i inną osobą na stanowisku pedagogicznym dokonuje się weryfikacji kandydata w rejestrach karnych oraz w zakresie rozszerzonym w trybie art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
- Kandydatka/kandydat składa oświadczenia o posiadaniu przez nią/niego pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystania z praw publicznych; o niekaralności oraz o tym, czy toczą się przygotowawcze sądowe czy dyscyplinarne postępowania.
- Szkoła wprowadza zasadę rozszerzonej ochrony uczniów poprzez wprowadzenie do umów współpracy z innymi firmami działającymi w sposób ciągły na terenie szkoły obowiązku weryfikacji swoich pracowników w rejestrach karnych na podstawie art.21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
- Szkoła monitoruje przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych uczniów, w tym ochrony ich wizerunku. W przypadku podejrzenia niewłaściwego rozpowszechniania danych osobowych ucznia, w tym jego wizerunku, dyrektor niezwłocznie rejestruje zdarzenie, zabezpiecza dowody i zgłasza je Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych.
- Źródło szkolnej sieci dostępu do Internetu dla uczniów jest zabezpieczone przed dostępem do treści pornograficznych, eksponujących przemoc, naruszających normy obyczajowe, propagujących nienawiść i dyskryminację. Uczniowie korzystają z dostępu do szkolnej, zabezpieczonej (OSE). Szkoła prowadzi systematyczną profilaktykę bezpiecznego korzystania z Internetu przez uczniów, ucząc ich konstruktywnej reakcji na każdy przejaw cyberprzemocy. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach mających cechy cyberprzemocy jest koordynator ochrony uczniów przed krzywdzeniem. Zgłoszenia przyjmowane są w trybie określonym w Rozdziale V „Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających uczniom”.
- Szkoła, dokonując corocznej diagnozy występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, na potrzeby programu wychowawczo-profilaktycznego sporządza diagnozę zjawisk wszelkich rodzajów przemocy wobec uczniów. Program profilaktyczno-wychowawczy uwzględnia potrzeby uczniów w zakresie rozpoznawania zjawisk przemocy i konstruktywnego eliminowania ich ze środowiska szkolnego.
- Szkoła doskonali umiejętności nauczycieli w zakresie rozpoznawania oznak przemocy, udzielania pierwszej pomocy uczniom, którzy doznają przemocy, w tym zaniedbania.
- Programy wsparcia uczniów, którzy doznali przemocy jako ofiary, obserwatorzy, a także sprawcy są realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy przez zintegrowane działania nauczycieli oraz poprzez zajęcia dodatkowe prowadzone przez specjalistów.
Rozdział III
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między uczniem a pracownikiem szkoły, w tym zachowania niedozwolone wobec uczniów
- Uczeń ma prawo do bezpiecznych i profesjonalnych relacji z pracownikami szkoły, co oznacza, że reakcje werbalne i fizyczne pracownika wobec ucznia są pozbawione cech przemocy, zawsze adekwatne do sytuacji i uzasadnione.
- Pracownicy zwracają się do uczniów z należnym szacunkiem. Uczeń ma prawo wiedzieć, jak nazywa się nauczyciel lub inny pracownik szkoły.
- Pracownik chroni dane osobowe i wizerunek ucznia, i nie może ujawniać informacji o nim osobom nieuprawnionym. Dotyczy to w szczególności sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej. Uczeń ma prawo do prywatności, a jeżeli konieczne jest odstąpienie od tej zasady, żeby chronić ucznia, należy mu to wyjaśnić.
- Uczeń ma prawo do rozumienia decyzji podejmowanych w jego sprawie. Pracownik, podejmując decyzję dotyczące ucznia, informuje go o powodach jej podjęcia. Uczeń ma prawo do wyrażenia własnej oceny sytuacji. Metody dyscyplinowania ucznia muszą być odpowiednio dobrane do jego wieku, rozwoju i adekwatne do sytuacji.
- Zachowania pracownika nie mogą mieć cech przemocy fizycznej. Stanowcze interwencje wobec ucznia prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach:
- zagrożenia życia, w tym w sytuacji konfliktów pomiędzy uczniami (rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie);
- działania z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy);
- zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich, inne w sytuacji zagrożenia życia).
- W komunikacji z uczniem pracownik zachowuje cierpliwość i szacunek, co oznacza, że go słucha i udziela mu odpowiedzi adekwatnych do sytuacji, wieku i poziomu rozwoju.
- Niedozwolone są zachowania pracownika noszące znamiona:
- przemocy psychicznej, której skutkiem jest wywołanie u ucznia poczucia odrzucenia, uwłaczania godności, własnej wartości poprzez zachowania wobec niego takie jak: umniejszanie, wyśmiewanie, zawstydzanie, lekceważenie, izolowanie, obwinianie, oskarżanie i inne godzące w godność i wartość ucznia;
- przemocy werbalnej, która nacechowana jest agresją wzbudzającą u ucznia lęk i wstyd poprzez zachowania wobec niego takie jak: krzyk, wyzywanie, przezywanie, grożenie, przeklinanie, przedrzeźnianie;
- przemocy fizycznej, która wiąże się z naruszeniem nietykalności ciała ucznia, w szczególności poprzez: bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami należącymi do ucznia, kopanie, ciągnięcie za włosy/uszy, zmuszanie do przebywania w niewygodnej pozycji lub zmuszanie do zjedzenia / połknięcia czegoś, i inne działania sprawiające ból;
- zaniedbania w sferze psychicznej, które polega na pozbawieniu zaspokojenia podstawowych emocjonalnych potrzeb takich jak: potrzeba przynależności, więzi, zapewnienia pomocy.
- Pracownik ma obowiązek zachować prawo ucznia do intymności poprzez zachowanie właściwego dystansu w każdej sytuacji. Niedozwolone jest, by pracownik nawiązywał jakiekolwiek relacje romantyczne i seksualne z uczniem, w tym flirt słowny, dwuznaczny żart, wyzywające spojrzenie, erotyczny dotyk, obcowanie płciowe i inne czynności o charakterze seksualnym. Niedozwolone jest dostarczanie uczniom treści pornograficznych.
- W szkole obowiązuje całkowity zakaz palenia papierosów, w tym papierosów elektronicznych, picia alkoholu i zażywania środków psychoaktywnych. Niedozwolone jest, by pracownik dostarczał uczniom papierosy, alkohol, substancje psychoaktywne.
- Pracowników obowiązuje całkowity zakaz nawiązywania i utrzymywania pozaszkolnych relacji z uczniami, w tym w szczególności:
- zapraszania uczniów do domu;
- zapraszania ich do znajomych w mediach społecznościowych;
- kontaktowania się z uczniami z prywatnego maila i prywatnych numerów telefonu.
Rozdział IV
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między uczniami, a w szczególności zachowania niedozwolone uczniów
- W celu wykluczenia przemocy rówieśniczej szkoła monitoruje relacje między uczniami, a w ramach działań profilaktycznych realizuje programy nakierowane na promowanie pozytywnych wartości, kultury dialogu i wzmacniania kompetencji społecznych uczniów.
- Pedagog specjalny zobowiązany jest do systemowego badania relacji rówieśniczych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pełni nadzór nad ich adaptacją w środowisku szkolnym, a także prowadzi interwencje profilaktyczne i zaradcze w obszarze agresji rówieśniczej z udziałem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Wychowawcy są zobowiązani monitorować relacje rówieśnicze w przydzielonym im oddziale i reagować na każdy przypadek narastającej wiktymizacji.
- Za przemoc rówieśniczą w szkole uznaje się wszelkie nieprzypadkowe akty godzące w wolność osobistą ucznia prowadzące do fizycznej i psychicznej szkody, wykraczające poza społeczne zasady wzajemnych relacji.
- W szkole obowiązuje zasada, że krzywdzony uczeń ma prawo oczekiwać pomocy ze strony społeczności szkolnej, a reagowanie na czyjąś krzywdę nie jest ani skarżeniem, ani donosicielstwem, ale moralnym obowiązkiem każdego ucznia i pracownika. Uczniowie znają konsekwencje zdrowotne przemocy jaką ponosi ofiara i wiedzą, że każda reakcja obronna jest ważna.
- Uczniowie są uczeni konstruktywnej, wolnej od agresji reakcji na przemoc rówieśniczą.
- Za niedozwolone zachowania pomiędzy uczniami uznaje się: 7.1. wyśmiewanie, przezywanie i rozpowszechnianie upokarzających informacji, złośliwe komentarze, w szczególności na temat wyglądu; obraźliwe komentowanie innych w mediach społecznościowych; 7.2. izolowanie lub wykluczanie ucznia z grupy; 7.3. bicie, kopanie, szarpanie, zadawanie bólu; 7.4. niszczenie lub zabór własności, w tym środków pieniężnych; 7.5. zmuszanie do wykonywania określonych czynności, groźby, szantaż emocjonalny; 7.6. komentarze i gesty seksualne, rozsyłanie obrazów o tematyce seksualnej, wszelkie przejawy gwałtu; 7.7. inne, niespecyficzne formy przemocy odczuwane przez ofiarę jako krzywdzące.
- W szkole obowiązuje zasada reagowania na każde zdarzenie zachowania ucznia uznane za niedozwolone.
- Uczeń, który jest świadkiem niedozwolonego zachowania innego ucznia i nie czuje się na siłach, by go powstrzymać, ma obowiązek jak najszybciej zgłosić to zdarzenie do obecnego w pobliżu nauczyciela lub innego pracownika szkoły.
- Uczeń, który podejrzewa przemoc wobec innego ucznia jest zobowiązany przekazać tę informację wychowawcy lub innemu nauczycielowi.
- Pracownicy szkoły mają obowiązek reagować na każde zdarzenie niedozwolonego zachowanie ucznia.
- Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o niedozwolonych zachowaniach uczniów jest koordynator ochrony uczniów przed krzywdzeniem. Przyjmowanie zgłoszeń odbywa się w trybie określonym w Rozdziale V „Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających uczniom”.
- Tryb udzielenia wsparcia uczniom będącym ofiarami niedozwolonego zachowania ucznia lub grupy uczniów określa Rozdział VI „Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu ucznia”.
Rozdział V
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających uczniom
- Dyrektor szkoły wyznacza zarządzeniem zespół i koordynatora, który jest odpowiedzialny za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń. W przypadku nieobecności koordynatora, jego funkcje pełni dyrektor lub inna wskazana osoba.
- W przypadku gdy w zdarzeniu uczestniczy uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w rozpoznaniu i kwalifikacji zdarzenia uczestniczy pedagog specjalny.
- Personel szkoły zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady i procedury określone w Standardach.
- Ze Standardami zapoznawany jest cały personel szkoły, a także uczniowie i ich rodzice (opiekunowie prawni).
- Pracownicy placówki monitorują sytuację i dobrostan ucznia.
- Uprawnionym do zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia ucznia jest każdy, kto powziął taką informację, a pracownicy mają obowiązek zgłoszenia każdego zdarzenia o cechach przemocy.
- Pracownik, który był świadkiem krzywdzenia ucznia lub powziął informację o krzywdzeniu ucznia i nie zgłosił tego zdarzenia koordynatorowi podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie obowiązków pracownika.
- Bezpośrednie nagłe zdarzenia należy zgłaszać jak najszybciej bezpośrednio do koordynatora w formie ustnej. Inne zdarzenia wymagające rozpoznania można kierować w formie ustnej w trakcie dyżuru koordynatora lub bezpośrednio do dyrektora.
- Godziny dyżurów koordynatora dostępne są w ogłoszeniach na szkolnej platformie internetowej w CR Tablica 21 SLO.
- Pisemne zgłoszenie zdarzenia należy adresować do koordynatora ochrony uczniów przed krzywdzeniem w szkole i przekazać je za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub poczty elektronicznej na adres e-mail pomoc@21slo.edu.pl. Jeżeli zgłoszenie dotyczy cyberprzemocy, koordynator przekazuje je do rozpoznania dyrektorowi szkoły.
- Niezależnie od formy przyjęcia zgłoszenia koordynator dla każdego zdarzenia sporządza „Protokół interwencji w ochronie ucznia”, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do Standardów.
- O zaistniałej sytuacji ucznia oraz dostępnej ofercie wsparcia powiadamia rodziców lub prawnych opiekunów małoletniego wychowawca klasy / pedagog specjalnego /psycholog szkolnego.
Rozdział VI
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia ucznia
I. W przypadku gdy pracownik w toku bieżącej pracy rozpozna zdarzenie wskazujące na krzywdzenie ucznia ma obowiązek podjąć działania wg procedury trzech kroków:
- zabezpiecza ucznia przed potencjalnym sprawcą przemocy;
- zabezpiecza dowody przemocy i niezwłocznie zgłasza zdarzenie koordynatorowi;
- pozostaje do dyspozycji koordynatora tak długo, jak długo jest to potrzebne dla zabezpieczenia dowodów i potrzeb ucznia oraz sporządzenia dokumentacji zdarzenia.
- W przypadku gdy pracownik w toku bieżącej pracy rozpozna objawy wskazujące na przemoc w rodzinie, w tym przemoc polegającą na zaniedbaniu środowiskowym ma obowiązek zgłosić sprawę do koordynatora. Jeżeli w sprawie są dowody, pracownik zobowiązany jest je zabezpieczyć i przekazać koordynatorowi.
- Protokół interwencji w ochronie ucznia wszczyna postępowanie wyjaśniające w sprawie, którą prowadzi i dokumentuje koordynator.
- W ramach postępowania wyjaśniającego zdarzenie, koordynator ma prawo przeprowadzać rozmowy z pracownikami szkoły, uczniami i rodzicami,
i sporządzać z nich notatki służbowe, zbierać dowody rzeczowe, w tym nagrania dźwiękowe, fotografie, filmy oraz nagrania z monitoringu. - W ramach kwalifikacji zdarzenia koordynator ma prawo konsultować się ze specjalistami i ekspertami niebędącymi pracownikami szkoły. Korzystając z pomocy instytucji i osób zewnętrznych, koordynator zobowiązany jest przestrzegać ochrony danych i wizerunku uczniów.
- Postępowanie wyjaśniające ma na celu zebranie dowodów w celu zakwalifikowania zdarzenia i stwierdzenia:
- w postępowaniu wyjaśniającym ustalono, że zdarzenie miało charakter incydentu i przekazano sprawę do wychowawcy;
- w postępowaniu wyjaśniającym rozpoznano podejrzenie przemocy definiowanej jako krzywdzenie ucznia;
- w postępowaniu wyjaśniającym rozpoznano przemoc definiowaną jako krzywdzenie ucznia.
- Uczeń, który został objęty ochroną przed krzywdzeniem jest z tego tytułu objęty wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Szkoła obejmuje także wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniów, którzy byli świadkami zdarzenia zakwalifikowanego jako rozpoznana przemoc.
- Szkoła obejmuje także wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniów, którzy w danym zdarzeniu zostali zakwalifikowani jako sprawcy przemocy.
- W przypadku gdy ofiarą, świadkiem lub sprawcą przemocy jest uczeń z niepełnosprawnością, koordynator w rozpoznaniu i kwalifikacji sprawy konsultuje się ze szkolnym pedagogiem specjalnym.
- Koordynator informuje o zdarzeniu rodziców ofiary przemocy, a w przypadku gdy sprawcą przemocy był uczeń lub grupa uczniów, także rodziców sprawców przemocy.
- Po rozpoznaniu sprawy dyrektor organizuje spotkanie z rodzicami sprawcy i rodzicami ofiary razem lub odrębnie. W zależności od charakteru tej przemocy i rozmiaru krzywdy ucznia, a także potrzeby zadbania o godność ofiary przemocy, zdarzenie może być przedmiotem omówienia go z ogółem rodziców uczniów, którzy byli świadkami przemocy.
Rozdział VII
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę ucznia
1. W przypadku gdy u ucznia objętego ochroną stwierdza się, że jego życie jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu, koordynator za zgodą dyrektora lub sam dyrektor, a w przypadku gdy jest potrzeba natychmiastowego działania, każdy pracownik obecny przy zdarzeniu, niezwłocznie informuje policję i pogotowie ratunkowe, dzwoniąc pod numer 112 lub 998. Kolejne kroki postępowania w tej sytuacji leżą w kompetencjach ww. instytucji. W takiej sytuacji szkoła obejmuje skrzywdzonego ucznia i jego rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną. W przypadku gdy sprawcą krzywdzenia ucznia jest pracownik szkoły, dyrektor dodatkowo podejmuje decyzje kadrowe adekwatne do oceny zdarzenia.
2. W przypadku gdy w sprawie ucznia objętego ochroną zachodzi podejrzenie o popełnieniu przestępstwa na szkodę tego ucznia, koordynator za zgoda dyrektora lub sam dyrektor składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury. W przypadku gdy sprawcą krzywdzenia ucznia jest pracownik szkoły, dyrektor dodatkowo podejmuje decyzje kadrowe adekwatne do oceny zdarzenia.
3. W przypadku gdy w sprawie ucznia objętego ochroną zachodzi prawdopodobieństwo, że sprawcami krzywdzenia ucznia są rodzice, koordynator za zgodą dyrektora lub sam dyrektor powiadamia policję, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej, a także przewodniczącego lokalnego zespołu interdyscyplinarnego w celu wszczęcia procedury Niebieskie Karty.
Rozdział VIII
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych zdarzeń zagrażających dobru ucznia
- Zdarzenia zakwalifikowane w protokole interwencji jako incydent wprowadza się do rejestru zdarzeń i przekazuje do wychowawcy w celu obserwacji i zaplanowania działań wychowawczych.
- Dla każdego zdarzenia zakwalifikowanego jako podejrzenie krzywdzenia ucznia lub krzywdzenie ucznia, koordynator zakłada teczkę ochrony ucznia przed krzywdzeniem, która zawiera:
- protokół interwencji w ochronie ucznia;
- dokumentację postępowania wyjaśniającego zdarzenie;
- korespondencję z organami zewnętrznymi w sprawie;
- dokumentację zapoznania rodziców z materiałem zebranym w sprawie ucznia;
- inną dokumentację wytworzoną na potrzeby ochrony ucznia.
- Koordynator prowadzi rejestr zdarzeń o charakterze przemocy na każdy rok szkolny odrębnie, jego wzór stanowi załącznik nr 2 do Standardów.
- Teczka ochrony ucznia przed krzywdzeniem przechowywana jest w szkole.
Rozdział IX
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
- Koordynator raz w roku przeprowadza ankietę wśród pracowników, rodziców i uczniów szkoły, która ma za zadanie dać informację o ocenie skuteczności standardów ochrony uczniów w szkole. Ankietę przeprowadza się najpóźniej w czerwcu, a jej wyniki prezentuje się w sprawozdaniu koordynatora, o którym mowa w ust. 2.
- Koordynator na posiedzeniu rady pedagogicznej podsumowującej rok szkolny, przedstawia sprawozdanie z realizacji standardów ochrony uczniów przed krzywdzeniem, w tym ocenę skuteczności podejmowanych działań i wnioski do aktualizacji standardów.
- Sprawozdanie, o którym mowa w ust.1 zawiera następujące informacje:
- liczba zdarzeń i forma zgłoszenia;
- liczba zdarzeń, które zakwalifikowano jako podejrzenie krzywdzenia ucznia z podziałem na rodzaj przemocy (fizyczna, psychiczna, seksualna, cyberprzemoc, zaniedbanie) oraz kategoria sprawcy (pracownik, uczeń/grupa uczniów, rodzic);
- liczba zdarzeń, które zakwalifikowano jako krzywdzenie ucznia z podziałem na rodzaj przemocy (fizyczna, psychiczna, seksualna, cyberprzemoc, zaniedbanie) oraz kategoria sprawcy (pracownik, uczeń/grupa uczniów, rodzic);
- informacja, ile spraw szkoła prowadzi samodzielnie, a ile zostało skierowanych do instytucji zewnętrznych i jakich.
- ocena skuteczności szkoły w zakresie profilaktyki wykrywania zdarzeń krzywdzenia ucznia na podstawie wyników ankiety, o której mowa w ust. 1.
- Rada Pedagogiczna po wysłuchaniu sprawozdania, o którym mowa w ust.3 może sformułować wnioski do działań wychowawczo-profilaktycznych ukierunkowanych na eliminowanie zjawisk przemocy w szkole oraz na dokonanie zmian w Standardach.
Rozdział X
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników szkoły do stosowania Standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
- Przygotowanie pracowników szkoły do stosowania Standardów ochrony małoletnich w szkole odbywa się w formie obowiązkowego szkolenia dla pracowników, na które składa się:
- prezentacja przyjętych Standardów i wyjaśnienie zasady ich stosowania w szkole;
- instruktaż rozpoznawania przemocy i reagowania na nią;
- zapoznanie pracowników z ewidencją i dokumentacją zdarzeń;
- Obecność na szkoleniu, o którym mowa w ust. 1 pracownik odnotowuje na liście obecności własnoręcznym podpisem.
- Pracownik nieobecny na szkoleniu, o którym mowa w ust. 1 i 2, i usprawiedliwiony, może odbyć indywidualne szkolenie przeprowadzone przez koordynatora lub inną osobę wskazaną przez dyrektora.
- Za przygotowanie szkoleń, o których mowa w ust. 1-4, i ich organizację odpowiada koordynator ochrony uczniów przed krzywdzeniem.
- Koordynator ma prawo organizować spotkania zespołowe i ogólne pracowników w celu zapoznania ich z nowymi informacjami dotyczącymi ochrony uczniów, w tym w szczególności:
5.1. zmianami w Standardach ochrony małoletnich w 21 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym;
5.2. aktualnymi zagrożeniami przemocy w środowisku szkolnym w celu wzmożenia nadzoru nad poszczególnymi uczniami lub grupą uczniów;
5.3. zapoznania pracowników z nowymi technikami rozpoznawania przejawów przemocy i reagowania na nie.
- Koordynator ma obowiązek przeszkolić każdego nowo zatrudnionego pracownika w zakresie ochrony uczniów przed krzywdzeniem.
- Koordynator ma prawo wnioskowania o dodatkowe szkolenia pracowników pogłębiające ich wiedzę i umiejętności z zakresu rozpoznawania przemocy, reagowania na zdarzenia i wspierania uczniów doświadczonych przemocą i sprawców przemocy.
Rozdział XI
Zasady i sposób udostępniania rodzicom i uczniom Standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
- Standardy ochrony małoletnich w 21 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym są opublikowane w pełnej wersji dla rodziców i nauczycieli w terminie do 14 sierpnia 2024 r. na stronie internetowej szkoły www. 21slo.edu.pl i dostępne także w wersji papierowej w szkolnej bibliotece.
- Standardy ochrony uczniów w wersji skróconej i dostosowanej do wieku uczniów i specyfiki szkoły są opublikowane w terminie do 14 sierpnia 2024 r. na szkolnej platformie internetowej CR Tablica 21 SLO stronie i dostępne także w wersji papierowej w szkolnej bibliotece.
- Wychowawcy są odpowiedzialni za zaznajomienie w terminie do końca września każdego roku swoich wychowanków i ich rodziców ze Standardami ochrony przed przemocą, w tym z zasadami bezpiecznych relacji między uczniami, a w szczególności z zachowaniami niedozwolonymi wśród uczniów.
Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, czyli 12 lipca 2024 r. Na mocy Zarządzenia został powołany zespół do spraw Standardów ochrony małoletnich w 21 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym im. Jerzego Grotowskiego w Warszawie w składzie: Paulina Grobelna, Joanna Janiak, Katarzyna Witkowska. Funkcja koordynatora Standardów ochrony małoletnich w 21 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym im. Jerzego Grotowskiego w Warszawie została powierzona w roku szkolnym 2024/25 Katarzynie Witkowskiej.