Standardy ochrony małoletnich

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM

oraz standardy zachowania członków społeczności szkolnej w 21 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym im. Jerzego Grotowskiego w Warszawie

Preambuła

                       Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych w szkole jest dbanie o dobro uczniów i działanie w ich najlepszym interesie. Każdy członek społeczności szkolnej działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych szkoły oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników placówki oraz osoby przebywające w placówce i mające kontakt z uczniami. Obowiązującym zwyczajem w jest, aby członkowie społeczności szkolnej odnosili się do siebie z szacunkiem, zrozumieniem i poszanowaniem godności. Niedopuszczalne jest stosowanie jakiejkolwiek przemocy.

Rozdział I

Objaśnienie terminów

I. Ilekroć w standardach ochrony małoletnich jest mowa o:

  1. standardach – należy przez to rozumieć Standardy ochrony małoletnich w 21 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym w Warszawie;
  2. szkole – 21 Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Jerzego Grotowskiego;
  3. dyrektorze szkoły – należy przez to rozumieć dyrektora 21 Społecznego Liceum Ogólnokształcącego im. Jerzego Grotowskiego w Warszawie;
  4. małoletnim – należy przez to rozumieć osobę, która nie ukończyła 18 lat i nie zawarła związku małżeńskiego;
  5. personelu – należy przez to rozumieć osoby zatrudnione w szkole oraz osoby przebywające na terenie placówki, pozostające w bezpośrednim kontakcie z uczniami;
  6. nauczycielu – należy przez to rozumieć nauczyciela, wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego zatrudnionego w szkole na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia;
  7. wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, któremu powierzono bezpośrednią opiekę nad uczniem / klasą;
  8. rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców, a także prawnych opiekunów ucznia oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad uczniem szkoły;
  9. uczniach – należy przez to rozumieć osoby uczęszczające do 21 Społecznego Liceum Ogólnokształcącego im. Jerzego Grotowskiego              ;
  10. uczniu ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – należy przez to rozumieć każdego ucznia, który ze względu na niepełnosprawność lub inne problemy rozwojowe jest słabszy od innych uczniów w budowaniu prawidłowych relacji rówieśniczych i potrzebuje ze strony pracowników szkoły większej uwagi i pomocy;
  11. sprawcy przemocy – należy przez to rozumieć osobę lub grupę osób dopuszczającą się przemocy wobec ucznia;
  12. ofierze przemocy – należy przez to rozumieć ucznia, który doświadczył przemocy;
  13. obserwatorze przemocy – należy przez to rozumieć ucznia, który był świadkiem przemocy;
  14. radzie pedagogicznej – należy przez to rozumieć organ szkoły, w którego skład wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni szkoły;
  15. samorządzie uczniowskim – należy przez rozumieć samorząd uczniowski działający w 21 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym;
  16. krzywdzeniu – należy przez to rozumieć każde zamierzone lub niezamierzone działanie, lub zaniechanie działania jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, które naruszają równe prawa i swobody ucznia i/lub zakłócają ich optymalny rozwój.

II. Krzywdzenie ucznia jest przemocą, która zachodzi wówczas, gdy jakaś osoba lub grupa osób odnosi się do niego w sposób niezgodny z wymaganiami relacji, która je łączy. Przemoc przejawia się w bezprawnym wywieraniu wpływu na proces myślowy, zachowanie lub stan fizyczny osoby w celu zaspokojenia własnych korzyści. Sprawca, wykorzystując swoją przewagę nad ofiarą w sposób świadomy zaspokaja własne potrzeby kosztem ofiary. Przemoc może przejawiać się w formie fizycznej, psychicznej, seksualnej, a także jako cyberprzemoc i zaniedbanie.

  1. Przemoc fizyczna – to wywieranie wpływu na ucznia przy użyciu siły fizycznej,
    w którym dochodzi do naruszenia jego nietykalności fizycznej.
  2. Przemoc psychiczna – to wywieranie wpływu na ucznia przy użyciu środków komunikacji interpersonalnej, w którym dochodzi do naruszenia jego nietykalności psychicznej i emocjonalnej.
  3. Przemoc seksualna – to każde zachowanie sprawcy przemocy, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia jego potrzeb kosztem ucznia. Może mieć formę kontaktu fizycznego, emocjonalnego w formie materiałów pornograficznych lub ekshibicjonizmu.
  4. Cyberprzemoc – to przemoc psychiczna lub seksualna realizowana za pośrednictwem technologii informacyjnych i komunikacyjnych, w tym czatów, stron internetowych, blogów, SMS-ów, MMS-ów;
  5. Zaniedbanie to rodzaj przemocy, który polega na niezaspokajaniu podstawowych potrzeb psychicznych i/lub biologicznych ucznia. Zaniedbanie w sferze biologicznej przejawia się w braku podstawowych środków do życia, takich jak: jedzenie, mieszkanie, ubranie, brak pomocy w chorobie. Zaniedbanie w sferze psychicznej to pozbawienie zaspokojenia podstawowych emocjonalnych potrzeb: potrzeba przynależności, więzi, uwagi. Może przejawiać się poprzez ignorowanie potrzeb innej osoby i odmowę komunikowania się. Każdy inny rodzaj przemocy ma swój początek i koniec, czyli jest zdarzeniem. Zaniedbanie trwa, może dotyczyć zarówno domu rodzinnego, jak i szkoły.
  6. Zmuszanie do udziału w działaniach przestępczych: zmuszanie dziecka do uczestnictwa w działaniach przestępczych czyli zabronionych prawem. 

Rozdział II

Informacje wstępne

  1. Na podstawie aktów prawnych określających działania w obszarze ochrony małoletnich przed krzywdzeniem: 
  1. Ustawa z dnia 9 marca 2023 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie i niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 535). Przepisy weszły w życie 22 czerwca 2023 r.
  2. Ustawa z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw Dz. U. 2023, poz. 289
  3. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Art. 3. 1) Nowe brzmienie art. 3 weszło w życie z dn. 15.02.2024 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606).
  4. Ustawa z dnia 25.02. 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy tj. Dz. U. 2020, poz. 1359 ze zmianami (art. 7 pkt. 6 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606))
  5. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”. Akt oczekuje na wejście w życie.
  6. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 o resocjalizacji we wspieraniu nieletnich (Dz. U. 2022.poz. 1700)
  7. Ustawa Prawo oświatowe – zadania dyrektora oraz nauczycieli
  1. Działając na podstawie powyższych aktów prawnych dyrektor liceum z dniem 12  lipca 2024 r. wprowadza do stosowania Standardy ochrony małoletnich (zwane dalej „Standardami”), których podstawowym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczniom szkoły, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie oraz wzajemne poszanowanie wszystkich członków społeczności szkolnej.
  2. Standardy stanowią uzupełnienie dotychczasowych praktyk ochrony uczniów o zasady i procedury skutecznej profilaktyki i sprawnego reagowania na każdy przejaw przemocy wobec uczniów.                     
  3. Przed nawiązaniem stosunku pracy z nauczycielem, wychowawcą, specjalistą i inną osobą na stanowisku pedagogicznym dokonuje się weryfikacji kandydata w rejestrach karnych oraz w zakresie rozszerzonym w trybie art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
  4. Kandydatka/kandydat składa oświadczenia o posiadaniu przez nią/niego pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystania z praw publicznych; o niekaralności oraz o tym, czy toczą się przygotowawcze sądowe czy dyscyplinarne postępowania.
  5. Szkoła wprowadza zasadę rozszerzonej ochrony uczniów poprzez wprowadzenie do umów współpracy z innymi firmami działającymi w sposób ciągły na terenie szkoły obowiązku weryfikacji swoich pracowników w rejestrach karnych na podstawie art.21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
  6. Szkoła monitoruje przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych uczniów, w tym ochrony ich wizerunku. W przypadku podejrzenia niewłaściwego rozpowszechniania danych osobowych ucznia, w tym jego wizerunku, dyrektor niezwłocznie rejestruje zdarzenie, zabezpiecza dowody i zgłasza je Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych.
  7. Źródło szkolnej sieci dostępu do Internetu dla uczniów jest zabezpieczone przed dostępem do treści pornograficznych, eksponujących przemoc, naruszających normy obyczajowe, propagujących nienawiść i dyskryminację.  Uczniowie korzystają z dostępu do szkolnej, zabezpieczonej (OSE). Szkoła prowadzi systematyczną profilaktykę bezpiecznego korzystania z Internetu przez uczniów, ucząc ich konstruktywnej reakcji na każdy przejaw cyberprzemocy. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach mających cechy cyberprzemocy jest koordynator ochrony uczniów przed krzywdzeniem. Zgłoszenia przyjmowane są w trybie określonym w Rozdziale V  „Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających uczniom”.
  8. Szkoła, dokonując corocznej diagnozy występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, na potrzeby programu wychowawczo-profilaktycznego sporządza diagnozę zjawisk wszelkich rodzajów przemocy wobec uczniów. Program profilaktyczno-wychowawczy uwzględnia potrzeby uczniów w zakresie rozpoznawania zjawisk przemocy i konstruktywnego eliminowania ich ze środowiska szkolnego.
  9. Szkoła doskonali umiejętności nauczycieli w zakresie rozpoznawania oznak przemocy, udzielania pierwszej pomocy uczniom, którzy doznają przemocy, w tym zaniedbania.
  10. Programy wsparcia uczniów, którzy doznali przemocy jako ofiary, obserwatorzy, a także sprawcy są realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy przez zintegrowane działania nauczycieli oraz poprzez zajęcia dodatkowe prowadzone przez specjalistów. 

Rozdział III

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między uczniem a pracownikiem szkoły, w tym zachowania niedozwolone wobec uczniów

  1. Uczeń ma prawo do bezpiecznych i profesjonalnych relacji z pracownikami szkoły, co oznacza, że reakcje werbalne i fizyczne pracownika wobec ucznia są pozbawione cech przemocy, zawsze adekwatne do sytuacji i uzasadnione.
  2. Pracownicy zwracają się do uczniów z należnym szacunkiem. Uczeń ma prawo wiedzieć, jak nazywa się nauczyciel lub inny pracownik szkoły.
  3. Pracownik chroni dane osobowe i wizerunek ucznia, i nie może ujawniać informacji o nim osobom nieuprawnionym. Dotyczy to w szczególności sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej. Uczeń ma prawo do prywatności, a jeżeli konieczne jest odstąpienie od tej zasady, żeby chronić ucznia, należy mu to wyjaśnić.
  4. Uczeń ma prawo do rozumienia decyzji podejmowanych w jego sprawie. Pracownik, podejmując decyzję dotyczące ucznia, informuje go o powodach jej podjęcia. Uczeń ma prawo do wyrażenia własnej oceny sytuacji. Metody dyscyplinowania ucznia muszą być odpowiednio dobrane do jego wieku, rozwoju i adekwatne do sytuacji.
  5. Zachowania pracownika nie mogą mieć cech przemocy fizycznej. Stanowcze interwencje wobec ucznia prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach:
  1. zagrożenia życia, w tym w sytuacji konfliktów pomiędzy uczniami (rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie);
  2. działania z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy);
  3. zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich, inne w sytuacji zagrożenia życia).
  1. W komunikacji z uczniem pracownik zachowuje cierpliwość i szacunek,  co oznacza, że go słucha  i udziela mu odpowiedzi adekwatnych do sytuacji, wieku i poziomu rozwoju.
  2. Niedozwolone są zachowania pracownika noszące znamiona:
  1. przemocy psychicznej, której skutkiem jest wywołanie u ucznia poczucia odrzucenia, uwłaczania godności, własnej wartości poprzez zachowania wobec niego takie jak: umniejszanie, wyśmiewanie, zawstydzanie, lekceważenie, izolowanie, obwinianie, oskarżanie i inne godzące w godność i wartość ucznia;
  2. przemocy werbalnej, która nacechowana jest agresją wzbudzającą u ucznia lęk i wstyd poprzez zachowania wobec niego takie jak: krzyk, wyzywanie, przezywanie, grożenie, przeklinanie, przedrzeźnianie;
  3. przemocy fizycznej, która wiąże się z naruszeniem nietykalności ciała ucznia, w szczególności poprzez: bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami należącymi do ucznia, kopanie, ciągnięcie za włosy/uszy, zmuszanie do przebywania w niewygodnej pozycji lub zmuszanie do zjedzenia / połknięcia czegoś, i inne działania sprawiające ból;
  4. zaniedbania w sferze psychicznej, które polega na pozbawieniu zaspokojenia podstawowych emocjonalnych potrzeb takich jak: potrzeba przynależności, więzi, zapewnienia pomocy.
  1. Pracownik ma obowiązek zachować prawo ucznia do intymności poprzez zachowanie właściwego dystansu w każdej sytuacji. Niedozwolone jest, by pracownik nawiązywał jakiekolwiek relacje romantyczne i seksualne z uczniem, w tym flirt słowny, dwuznaczny żart, wyzywające spojrzenie, erotyczny dotyk, obcowanie płciowe i inne czynności o charakterze seksualnym. Niedozwolone jest dostarczanie uczniom treści pornograficznych.
  2. W szkole obowiązuje całkowity zakaz palenia papierosów, w tym papierosów elektronicznych, picia alkoholu i zażywania środków psychoaktywnych. Niedozwolone jest, by pracownik dostarczał uczniom papierosy, alkohol, substancje psychoaktywne.
  3. Pracowników obowiązuje całkowity zakaz nawiązywania i utrzymywania pozaszkolnych relacji z uczniami, w tym w szczególności:
    1. zapraszania uczniów do domu;
    2. zapraszania ich do znajomych w mediach społecznościowych;
    3. kontaktowania się z uczniami z prywatnego maila i prywatnych numerów telefonu.

Rozdział IV

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między uczniami, a w szczególności zachowania niedozwolone uczniów

  1. W celu wykluczenia przemocy rówieśniczej szkoła monitoruje relacje między uczniami, a w ramach działań profilaktycznych realizuje programy nakierowane na promowanie pozytywnych wartości, kultury dialogu i wzmacniania kompetencji społecznych uczniów.
  2. Pedagog specjalny zobowiązany jest do systemowego badania relacji rówieśniczych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pełni nadzór nad ich adaptacją w środowisku szkolnym, a także prowadzi interwencje profilaktyczne i zaradcze w obszarze agresji rówieśniczej z udziałem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 
  3. Wychowawcy są zobowiązani monitorować relacje rówieśnicze w przydzielonym im oddziale i reagować na każdy przypadek narastającej wiktymizacji.
  4. Za przemoc rówieśniczą w szkole uznaje się wszelkie nieprzypadkowe akty godzące w wolność osobistą ucznia prowadzące do fizycznej i psychicznej szkody, wykraczające poza społeczne zasady wzajemnych relacji.
  5. W szkole obowiązuje zasada, że krzywdzony uczeń ma prawo oczekiwać pomocy ze strony społeczności szkolnej, a reagowanie na czyjąś krzywdę nie jest ani skarżeniem, ani donosicielstwem, ale moralnym obowiązkiem każdego ucznia i pracownika. Uczniowie znają konsekwencje zdrowotne przemocy jaką ponosi ofiara i wiedzą, że każda reakcja obronna jest ważna.
  6. Uczniowie są uczeni konstruktywnej, wolnej od agresji reakcji na przemoc rówieśniczą.
  7. Za niedozwolone zachowania pomiędzy uczniami uznaje się: 7.1. wyśmiewanie, przezywanie i rozpowszechnianie upokarzających informacji, złośliwe komentarze, w szczególności na temat wyglądu; obraźliwe komentowanie innych w mediach społecznościowych; 7.2. izolowanie lub wykluczanie ucznia z grupy; 7.3. bicie, kopanie, szarpanie, zadawanie bólu; 7.4. niszczenie lub zabór własności, w tym środków pieniężnych; 7.5. zmuszanie do wykonywania określonych czynności, groźby, szantaż emocjonalny; 7.6. komentarze i gesty seksualne, rozsyłanie obrazów o tematyce seksualnej, wszelkie przejawy gwałtu; 7.7. inne, niespecyficzne formy przemocy odczuwane przez ofiarę jako krzywdzące.
  1. W szkole obowiązuje zasada reagowania na każde zdarzenie zachowania ucznia uznane za niedozwolone.
  2. Uczeń, który jest świadkiem niedozwolonego zachowania innego ucznia i nie czuje się na siłach, by go powstrzymać, ma obowiązek jak najszybciej zgłosić to zdarzenie do obecnego w pobliżu nauczyciela lub innego pracownika szkoły.
  3. Uczeń, który podejrzewa przemoc wobec innego ucznia jest zobowiązany przekazać tę informację wychowawcy lub innemu nauczycielowi.
  4. Pracownicy szkoły mają obowiązek reagować na każde zdarzenie niedozwolonego zachowanie ucznia.
  5. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o niedozwolonych zachowaniach uczniów jest koordynator ochrony uczniów przed krzywdzeniem. Przyjmowanie zgłoszeń odbywa się w trybie określonym w Rozdziale V „Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających uczniom”.
  6. Tryb udzielenia wsparcia uczniom będącym ofiarami niedozwolonego zachowania ucznia lub grupy uczniów określa Rozdział VI „Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu ucznia”.

Rozdział V

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających uczniom

  1. Dyrektor szkoły wyznacza zarządzeniem zespół i koordynatora, który jest odpowiedzialny za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń. W przypadku nieobecności koordynatora, jego funkcje pełni dyrektor lub inna wskazana osoba.
  2. W przypadku gdy w zdarzeniu uczestniczy uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w rozpoznaniu i kwalifikacji zdarzenia uczestniczy pedagog specjalny.
  3. Personel szkoły zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady i procedury określone w Standardach.
  4. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel szkoły, a także uczniowie i ich rodzice (opiekunowie prawni).
  5. Pracownicy placówki monitorują sytuację i dobrostan ucznia.
  6. Uprawnionym do zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia ucznia jest każdy, kto powziął taką informację, a pracownicy mają obowiązek zgłoszenia każdego zdarzenia o cechach przemocy.
  7. Pracownik, który był świadkiem krzywdzenia ucznia lub powziął informację o krzywdzeniu ucznia i nie zgłosił tego zdarzenia koordynatorowi podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie obowiązków pracownika.
  8. Bezpośrednie nagłe zdarzenia należy zgłaszać jak najszybciej bezpośrednio do koordynatora w formie ustnej. Inne zdarzenia wymagające rozpoznania można kierować w formie ustnej w trakcie dyżuru koordynatora lub bezpośrednio do dyrektora.
  9. Godziny dyżurów koordynatora dostępne są w ogłoszeniach na szkolnej platformie internetowej w CR Tablica 21 SLO.
  10. Pisemne zgłoszenie zdarzenia należy adresować do koordynatora ochrony uczniów przed krzywdzeniem w szkole i przekazać je za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub poczty elektronicznej na adres e-mail pomoc@21slo.edu.pl. Jeżeli zgłoszenie dotyczy cyberprzemocy, koordynator przekazuje je do rozpoznania dyrektorowi szkoły.
  11. Niezależnie od formy przyjęcia zgłoszenia koordynator dla każdego zdarzenia sporządza „Protokół interwencji w ochronie ucznia”, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do Standardów. 
  12. O zaistniałej sytuacji ucznia oraz dostępnej ofercie wsparcia powiadamia rodziców lub prawnych opiekunów małoletniego wychowawca klasy / pedagog specjalnego /psycholog szkolnego.

Rozdział VI

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia ucznia

I. W przypadku gdy pracownik w toku bieżącej pracy rozpozna zdarzenie wskazujące na krzywdzenie ucznia ma obowiązek podjąć działania wg procedury trzech kroków:

    1. zabezpiecza ucznia przed potencjalnym sprawcą przemocy;
    2. zabezpiecza dowody przemocy i niezwłocznie zgłasza zdarzenie koordynatorowi;
    3. pozostaje do dyspozycji koordynatora tak długo, jak długo jest to potrzebne dla zabezpieczenia dowodów i potrzeb ucznia oraz sporządzenia dokumentacji zdarzenia.
    1. W przypadku gdy pracownik w toku bieżącej pracy rozpozna objawy wskazujące na przemoc w rodzinie, w tym przemoc polegającą na zaniedbaniu środowiskowym ma obowiązek zgłosić sprawę do koordynatora. Jeżeli w sprawie są dowody, pracownik zobowiązany jest je zabezpieczyć i przekazać koordynatorowi.
    2. Protokół interwencji w ochronie ucznia wszczyna postępowanie wyjaśniające w sprawie, którą prowadzi i dokumentuje koordynator.
    3. W ramach postępowania wyjaśniającego zdarzenie, koordynator ma prawo przeprowadzać rozmowy z pracownikami szkoły, uczniami i rodzicami,
      i sporządzać z nich notatki służbowe, zbierać dowody rzeczowe, w tym nagrania dźwiękowe, fotografie, filmy oraz nagrania z monitoringu.
    4. W ramach kwalifikacji zdarzenia koordynator ma prawo konsultować się ze specjalistami i ekspertami niebędącymi pracownikami szkoły. Korzystając z pomocy instytucji i osób zewnętrznych, koordynator zobowiązany jest przestrzegać ochrony danych i wizerunku uczniów.
    5. Postępowanie wyjaśniające ma na celu zebranie dowodów w celu zakwalifikowania zdarzenia i stwierdzenia:
    • w postępowaniu wyjaśniającym ustalono, że zdarzenie miało charakter incydentu i   przekazano sprawę do wychowawcy;
    • w postępowaniu wyjaśniającym rozpoznano podejrzenie przemocy definiowanej jako krzywdzenie ucznia;
    • w postępowaniu wyjaśniającym rozpoznano przemoc definiowaną jako krzywdzenie ucznia.
      1. Uczeń, który został objęty ochroną przed krzywdzeniem jest z tego tytułu objęty wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 
      2. Szkoła obejmuje także wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniów, którzy byli świadkami zdarzenia zakwalifikowanego jako rozpoznana przemoc.
      3. Szkoła obejmuje także wsparciem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniów, którzy w danym zdarzeniu zostali zakwalifikowani jako sprawcy przemocy.
      4. W przypadku gdy ofiarą, świadkiem lub sprawcą przemocy jest uczeń z niepełnosprawnością, koordynator w rozpoznaniu i kwalifikacji sprawy konsultuje się ze szkolnym pedagogiem specjalnym.
      5. Koordynator informuje o zdarzeniu rodziców ofiary przemocy, a w przypadku gdy sprawcą przemocy był uczeń lub grupa uczniów, także rodziców sprawców przemocy.
      6. Po rozpoznaniu sprawy dyrektor organizuje spotkanie z rodzicami sprawcy i rodzicami ofiary razem lub odrębnie. W zależności od charakteru tej przemocy i rozmiaru krzywdy ucznia, a także potrzeby zadbania o godność ofiary przemocy, zdarzenie może być przedmiotem omówienia go z ogółem rodziców uczniów, którzy byli świadkami przemocy.

      Rozdział VII

      Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę ucznia

      1. W przypadku gdy u ucznia objętego ochroną stwierdza się, że jego życie jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu, koordynator za zgodą dyrektora lub sam dyrektor, a w przypadku gdy jest potrzeba natychmiastowego działania, każdy pracownik obecny przy zdarzeniu, niezwłocznie informuje policję i pogotowie ratunkowe, dzwoniąc pod numer 112 lub 998. Kolejne kroki postępowania w tej sytuacji leżą w kompetencjach ww. instytucji. W takiej sytuacji szkoła obejmuje skrzywdzonego ucznia i jego rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną. W przypadku gdy sprawcą krzywdzenia ucznia jest pracownik szkoły, dyrektor dodatkowo podejmuje decyzje kadrowe adekwatne do oceny zdarzenia.

      2. W przypadku gdy w sprawie ucznia objętego ochroną zachodzi podejrzenie o popełnieniu przestępstwa na szkodę tego ucznia, koordynator za zgoda dyrektora lub sam dyrektor składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury. W przypadku gdy sprawcą krzywdzenia ucznia jest pracownik szkoły, dyrektor dodatkowo podejmuje decyzje kadrowe adekwatne do oceny zdarzenia.

      3. W przypadku gdy w sprawie ucznia objętego ochroną zachodzi prawdopodobieństwo, że sprawcami krzywdzenia ucznia są rodzice, koordynator za zgodą dyrektora lub sam dyrektor powiadamia policję, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej, a także przewodniczącego lokalnego zespołu interdyscyplinarnego w celu wszczęcia procedury Niebieskie Karty. 

      Rozdział VIII

      Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych zdarzeń zagrażających dobru ucznia

      1. Zdarzenia zakwalifikowane w protokole interwencji jako incydent wprowadza się do rejestru zdarzeń i przekazuje do wychowawcy w celu obserwacji i zaplanowania działań wychowawczych.
      2. Dla każdego zdarzenia zakwalifikowanego jako podejrzenie krzywdzenia ucznia lub krzywdzenie ucznia, koordynator zakłada teczkę ochrony ucznia przed krzywdzeniem, która zawiera:
      1. protokół interwencji w ochronie ucznia;
      2. dokumentację postępowania wyjaśniającego zdarzenie;
      3. korespondencję z organami zewnętrznymi w sprawie;
      4. dokumentację zapoznania rodziców z materiałem zebranym w sprawie ucznia;
      5. inną dokumentację wytworzoną na potrzeby ochrony ucznia.
      1. Koordynator prowadzi rejestr zdarzeń o charakterze przemocy na każdy rok szkolny odrębnie, jego wzór stanowi załącznik nr 2 do Standardów.
      2. Teczka ochrony ucznia przed krzywdzeniem przechowywana jest w szkole.

      Rozdział IX

      Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

      1. Koordynator raz w roku przeprowadza ankietę wśród pracowników, rodziców i uczniów szkoły, która ma za zadanie dać informację o ocenie skuteczności standardów ochrony uczniów w szkole. Ankietę przeprowadza się najpóźniej w czerwcu, a jej wyniki prezentuje się w sprawozdaniu koordynatora, o którym mowa w ust. 2.
      2. Koordynator na posiedzeniu rady pedagogicznej podsumowującej rok szkolny, przedstawia sprawozdanie z realizacji standardów ochrony uczniów przed krzywdzeniem, w tym ocenę skuteczności podejmowanych działań i wnioski do aktualizacji standardów.
      3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust.1 zawiera następujące informacje:
      1. liczba zdarzeń i forma zgłoszenia;
      2. liczba zdarzeń, które zakwalifikowano jako podejrzenie krzywdzenia ucznia  z podziałem na rodzaj przemocy (fizyczna, psychiczna, seksualna, cyberprzemoc, zaniedbanie) oraz kategoria sprawcy (pracownik, uczeń/grupa uczniów, rodzic);
      3. liczba zdarzeń, które zakwalifikowano jako krzywdzenie ucznia z podziałem na rodzaj przemocy (fizyczna, psychiczna, seksualna, cyberprzemoc, zaniedbanie) oraz kategoria sprawcy (pracownik, uczeń/grupa uczniów, rodzic);
      4. informacja, ile spraw szkoła prowadzi samodzielnie, a ile zostało skierowanych do instytucji zewnętrznych i jakich.
      5. ocena skuteczności szkoły w zakresie profilaktyki wykrywania zdarzeń krzywdzenia ucznia na podstawie wyników ankiety, o której mowa w ust. 1.
      6. Rada Pedagogiczna po wysłuchaniu sprawozdania, o którym mowa w ust.3 może sformułować wnioski do działań wychowawczo-profilaktycznych ukierunkowanych na eliminowanie zjawisk przemocy w szkole oraz na dokonanie zmian w Standardach.

      Rozdział  X

      Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników szkoły do stosowania Standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

      1. Przygotowanie pracowników szkoły do stosowania Standardów ochrony małoletnich  w szkole odbywa się w formie obowiązkowego szkolenia dla pracowników, na które składa się:
      1. prezentacja przyjętych Standardów i wyjaśnienie zasady ich stosowania w szkole;
      2. instruktaż rozpoznawania przemocy i reagowania na nią;
      3. zapoznanie pracowników z ewidencją i dokumentacją zdarzeń;
      1. Obecność na szkoleniu, o którym mowa w ust. 1 pracownik odnotowuje na liście obecności własnoręcznym podpisem.
      2. Pracownik nieobecny na szkoleniu, o którym mowa w ust. 1 i 2, i usprawiedliwiony, może odbyć indywidualne szkolenie przeprowadzone przez koordynatora lub inną osobę wskazaną przez dyrektora. 
      3. Za przygotowanie szkoleń, o których mowa w ust. 1-4, i ich organizację odpowiada koordynator ochrony uczniów przed krzywdzeniem.
      4. Koordynator ma prawo organizować spotkania zespołowe i ogólne pracowników w celu zapoznania ich z nowymi informacjami dotyczącymi ochrony uczniów, w tym w szczególności:

      5.1. zmianami w Standardach ochrony małoletnich w 21 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym;

      5.2. aktualnymi zagrożeniami przemocy w środowisku szkolnym w celu wzmożenia nadzoru nad poszczególnymi uczniami lub grupą uczniów;

      5.3. zapoznania pracowników z nowymi technikami rozpoznawania przejawów przemocy i reagowania na nie.

        1. Koordynator ma obowiązek przeszkolić każdego nowo zatrudnionego pracownika w zakresie ochrony uczniów przed krzywdzeniem.
        2. Koordynator ma prawo wnioskowania o dodatkowe szkolenia pracowników pogłębiające ich wiedzę i umiejętności z zakresu rozpoznawania przemocy, reagowania na zdarzenia i wspierania uczniów doświadczonych przemocą i sprawców przemocy.

        Rozdział XI

        Zasady i sposób udostępniania rodzicom i uczniom Standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

        1. Standardy ochrony małoletnich w 21 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym są opublikowane w pełnej wersji dla rodziców i nauczycieli w terminie do 14 sierpnia 2024 r. na stronie internetowej szkoły www. 21slo.edu.pl i dostępne także w wersji papierowej w szkolnej bibliotece.
        2. Standardy ochrony uczniów w wersji skróconej i dostosowanej do wieku uczniów i specyfiki szkoły są opublikowane w terminie do 14 sierpnia 2024 r. na szkolnej platformie internetowej CR Tablica 21 SLO stronie i dostępne także w wersji papierowej w szkolnej bibliotece.
        3. Wychowawcy są odpowiedzialni za zaznajomienie w terminie do końca września każdego roku swoich wychowanków i ich rodziców ze Standardami ochrony przed przemocą, w tym z zasadami bezpiecznych relacji między uczniami, a w szczególności z zachowaniami niedozwolonymi wśród uczniów.

        Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, czyli 12 lipca 2024 r. Na mocy Zarządzenia został powołany zespół do spraw Standardów ochrony małoletnich w 21 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym im. Jerzego Grotowskiego w Warszawie w składzie: Paulina Grobelna, Joanna Janiak, Katarzyna Witkowska. Funkcja koordynatora Standardów ochrony małoletnich w 21 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym im. Jerzego Grotowskiego w Warszawie została powierzona w roku szkolnym 2024/25 Katarzynie Witkowskiej.