ZASADY PRACY UCZNIA I WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
&1.
- Celem Szkoły jest kształcenie i wychowanie człowieka, obywatela, który będzie:
a. umiał w maksymalnym stopniu twórczo wykorzystywać posiadane możliwości rozwojowe,
b. dbał o swój rozwój duchowy i intelektualny,
c. zdolny do aktywnego kształtowania własnej tożsamości i tożsamości środowisk, w których działa i nie zatraci jej pozytywnych cech w toku spełniania zadań życiowych,
d. rozumiał i szanował dziedzictwo kulturowe,
e. świadomym, odpowiedzialnym i twórczym członkiem wspólnoty społecznej, narodowej i kulturowej, aktywnie realizując w nich zadania osobiste i ponadosobiste,
f. umiał wykazać się wszechstronnym humanistycznym wykształceniem,
g. wrażliwym odbiorcą kultury szanującym jej twórców i będzie orientował się w problemach rynku sztuki,
h. działał na rzecz ochrony środowiska naturalnego,
i. dbał o swoje zdrowie i o sprawność fizyczną, i rozwijał zamiłowanie do sportu i turystyki,
j. wolny od nałogów.
- Cele Szkoły realizowane są między innymi poprzez:
a. poszanowanie godności oraz wolności światopoglądowej wszystkich uczestników życia szkolnego,
b. respektowanie zasady, że dobro ucznia/uczennicy jest najwyższą wartością chronioną przez Szkołę.
&2.
Szkoła jest jednolita pod względem organizacyjnym, tzn. program dydaktyczno-wychowawczy, zasady organizacyjne obejmują wszystkich uczniów/wszystkie uczennice i nauczycieli.
Szczegółowy rozkład dni nauki i dni wolnych określa Kalendarium roku szkolnego zamieszczone na stronie Szkoły i tygodniowy plan zajęć ustalany przez dyrektora Szkoły i zamieszczany w dzienniku elektronicznym. Uzupełniają go: Kalendarium maturalne, Kalendarium rekrutacji i informacje bieżące zamieszczane w dzienniku elektronicznym.
Do kontaktów korespondencyjnych pomiędzy uczniami/uczennicami, ich rodzicami/opiekunami prawnymi i Szkołą służy dziennik elektroniczny. Informacje i materiały umieszczone tam przez dyrekcję, sekretariat i nauczycieli oraz ucznia/uczennicę, rodzica/prawnego opiekuna uważa się za przekazane.
Klasyfikacja uczniów/uczennic odbywa się dwa razy w roku. W połowie każdego półrocza przeprowadzane jest podsumowanie wyników nauczania polegające na wystawieniu oceny sumarycznej lub opisowej z każdego przedmiotu oraz podaniu uwag dotyczących zachowania. Wystawianie ocen semestralnych i rocznych przeprowadza się w ostatnim tygodniu każdego okresu klasyfikacyjnego. W szczególnych przypadkach Rada Pedagogiczna na wniosek nauczyciela/ki, wychowawcy, rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia/pełnoletnią uczennicę może przyjąć inny termin klasyfikacji śródrocznej.
Szkoła realizuje klasowo-lekcyjny system nauczania (godzina lekcyjna trwa 45 minut), wzbogacając go zajęciami praktycznymi, seminariami, sesjami naukowymi, lekcjami muzealnymi, wycieczkami naukowymi krajowymi i zagranicznymi, projektami, kołami zainteresowań, konsultacjami, kursami i innymi formami wspomagającymi system edukacji zadaniowej służącej indywidualizacji nauczania i wychowania.
&3.
- Uczennice/uczniów obowiązuje kultura pracy:
a) wszystkie prace pisemne muszą być samodzielne, oddawane w wyznaczonym terminie i zawierać bibliografię oraz przypisy do podanych cytatów; autor/autorka pracy pisemnej, prezentacji może zostać poproszony przez nauczyciela, przed wystawieniem oceny, o obronę swojej pracy: umiejętność wyjaśnienia znaczenia słów, zdań, terminów, idei zawartych w przedstawionej pracy pisemnej, prezentacji. Praca uznana przez nauczyciela za niesamodzielną (plagiat) obniża ocenę z zachowania.
b) punktualność i nieopuszczanie zajęć bez usprawiedliwienia,
c) do każdego przedmiotu (oprócz WF) prowadzenie zeszytu w formie określonej w PSO każdego nauczyciela; uczeń/uczennica przed lekcją przygotowuje ustalone przez nauczyciela/kę pomoce dydaktyczne,
d) dbanie o estetykę prac pisemnych,
e) w czasie lekcji nie można korzystać z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych poza sytuacjami, gdy wymaga tego charakter zajęć określony przez nauczyciela/kę.
- Uczennice/uczniów obowiązuje kultura osobista, w tym dbanie o estetykę ubioru
- Uczennica/uczeń w czasie zajęć jest pod opieką nauczyciela/nauczycielki, który/która odpowiada za jego bezpieczeństwo:
a) na początku każdej lekcji osoba prowadząca zajęcia sprawdza obecność i wpisuje nieobecności oraz spóźnienia do dziennika elektronicznego,
b) każda nieobecność na lekcji powinna być usprawiedliwiona na piśmie przez rodziców/prawnych opiekunów, lekarza lub samodzielnie przez osobę pełnoletnią – w terminie do siedmiu dni włącznie po ustaniu nieobecności; adnotacji w dzienniku lekcyjnym o usprawiedliwieniu nieobecności i spóźnień dokonuje wychowawca/wychowawczyni klasy lub osoba przez niego upoważniona,
c) w czasie dnia lekcyjnego nie można opuszczać budynku szkolnego bez pisemnej prośby rodziców/prawnych opiekunów lub oświadczenia w przypadku osób pełnoletnich; prośba/oświadczenie oznaczają wzięcie odpowiedzialności za bezpieczeństwo; w szczególnych przypadkach wychowawca/wychowawczyni lub dyrekcja mogą cofnąć zgodę na wychodzenie ze szkoły w czasie dnia lekcyjnego,
d) uczennic/uczniów nie można usuwać z klasy podczas lekcji – można jedynie odesłać pod opiekę wychowawczą innego nauczyciela lub do dyrekcji,
e) w czasie zajęć nie można wychodzić z klasy bez zgody osoby prowadzącej zajęcia,
f) osobę oddelegowaną do innych zajęć dydaktycznych traktuje się jako obecną na zajęciach tylko wtedy, gdy nieobecność na danych lekcjach uzgodniona jest z rodzicami/prawnymi opiekunami lub nauczycielem/nauczycielką i opatrzona w dzienniku odpowiednim zapisem: „olimpiada, wycieczka szkolna, Salon Edukacyjny” itp.,
g) uczennica/uczeń ma obowiązek uczestniczyć w wycieczkach naukowych organizowanych w ramach programu dydaktycznego Szkoły. W czasie wycieczek organizowanych przez Szkołę obowiązuje Regulamin wycieczek 21 SLO.
- Uczennica/uczeń ma prawo do swobodnego wyboru szkolnych zajęć pozalekcyjnych, w tym rozszerzeń dodatkowych.
- Nauczyciel/nauczycielka nie może zadawać prac domowych na okres przerw świątecznych, ferii i wakacji bez zgody uczennicy/ucznia.
- Za porządek w sali lekcyjnej odpowiedzialni są wszyscy uczniowie/wszystkie uczennice danej klasy, a utrzymują go dyżurni, których wykaz znajduje się na klasowej tablicy ogłoszeń. Po zajęciach lekcyjnych należy posprzątać salę: ustawić ławki i krzesła, umyć tablicę, posegregować i wyrzucić śmieci.
- Korzystanie z komputerów szkolnych reguluje Regulamin korzystania z komputerów w 21 SLO.
- Uczennicę/ucznia obowiązuje zachowanie tajemnicy dotyczącej ochrony szkolnego majątku i innych spraw uzgodnionych z kadrą Szkoły.
- Uczennicę/ucznia obowiązuje znajomość (potwierdzona podpisem) i przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych oraz przepisów BHP.
- Uczennica/uczeń jest zobowiązana/y do wykonywania poleceń kadry Szkoły.
- Uwagi o pracy i zachowaniu ucznia/uczennicy nauczyciel/ka wpisuje w karcie klasy znajdującej się w pokoju nauczycielskim.
&4.
Zgodnie z prawem oświatowym w Szkole stosowane są „Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją”.
&5.
- Ocenianie uczennicy/ucznia ma na celu wspomóc realizację celów edukacyjno-wychowawczych Szkoły poprzez:
a) informowanie o poziomie osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie, w tym wskazywanie, co jest robione dobrze, co wymaga poprawy, jak dalej się uczyć;
b) formułowanie wymagań i uwzględniających możliwości rozwojowe ucznia/uczennicy, zalecenia wynikające z dokumentacji medycznej oraz z opinii, orzeczeń wydanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną;
b) pomoc w samodzielnym planowaniu swego rozwoju;
c) motywowanie do dalszej pracy;
d) dostarczanie rodzicom/prawnym opiekunom i nauczycielom/nauczycielkom informacji o specjalnych uzdolnieniach, postępach lub trudnościach uczennicy/ucznia;
e) umożliwienie nauczycielom/nauczycielkom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianie szkolne obejmuje:
a) bieżącą ocenę według skali i w formach przyjętych w niniejszym dokumencie i przedmiotowych systemach oceniania (PSO) nauczycieli/nauczycielek,
b) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych,
c) ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec okresu klasyfikacyjnego i roku szkolnego,
&6.
Oceny cząstkowe i klasyfikacyjne z przedmiotów ustalają nauczyciele/nauczycielki prowadzący/prowadzące poszczególne zajęcia edukacyjne według następujących zasad:
- Składnikami określającymi wartość oceny są:
a) wiadomości i umiejętności,
b) rozumienie treści programowych,
c) umiejętności stosowania wiedzy,
d) sposób przekazywania wiadomości,
- W Szkole stosuje się następującą skalę ocen: celujący (6), bardzo dobry (5), dobry (4), dostateczny (3), dopuszczający (2), niedostateczny (1).
a) bieżące oceny wystawia się według uzyskanej liczby punktów przeliczonej na procent w skali:
45-55% – dopuszczający
56-74 %– dostateczny
75-86% – dobry
87-95% – bardzo dobry
96-100% – celujący
b) nauczyciele/ki mogą stosować w ramach okresu klasyfikacyjnego inny system oceniania, np. punktowy (wyjaśniony w PSO), który jest przeliczany na oceny według skali od 1 do 6 na koniec okresu klasyfikacyjnego.
3. Przy ustalaniu ocen cząstkowych i okresowych (z wyjątkiem oceny końcoworocznej) dopuszcza się stosowanie plusów i minusów.
4. Za udział w konkursie, olimpiadzie, kole przedmiotowym, zajęciach dodatkowych, projektach nauczyciel może (a w przypadku przejścia ucznia do kolejnego etapu olimpiady) jest zobowiązany) wystawić ocenę dodatkową. Laureat/ka i finalista/ka olimpiady przedmiotowej otrzymuje na koniec roku ocenę celującą.
5. Oceny klasyfikacyjne okresowe i na koniec roku ustala się według poniższej skali, stosując następujące ogólne kryteria oceniania:
a) Celujący (6)
Zakres i jakość wiadomości: perfekcyjnie opanowane wymagania podstawy programowej. Rozumienie treści programowych: rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz samodzielne wyjaśnianie zjawisk. Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami: twórcze posługiwanie się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych. Sposób przekazywania wiadomości: staranny język, swoboda w posługiwaniu się terminologią naukową, precyzja wypowiedzi.
b) Bardzo dobry (5)
Zakres i jakość wiadomości: bardzo dobre opanowanie materiału programowego; wiadomości powiązane ze sobą w logiczny układ. Rozumienie treści programowych: właściwe rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz samodzielne wyjaśnianie zjawisk i problemów. Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami: umiejętne wykorzystanie wiadomości w teorii i praktyce. Sposób przekazywania wiadomości: poprawny język, styl, trafne formułowanie wypowiedzi z wykorzystaniem terminologii naukowej.
c) Dobry (4)
Zakres i jakość wiadomości: dobre opanowanie materiału programowego, wiadomości logicznie powiązane. Rozumienie treści programowych: poprawne rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnianie zjawisk inspirowane przez nauczyciela. Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami: stosowanie wiedzy w sytuacjach teoretycznych i praktycznych inspirowane przez nauczyciela. Sposób przekazywania wiadomości: poprawne formułowanie wypowiedzi pod względem merytorycznym, językowym i stylistycznym.
d) Dostateczny (3)
Zakres i jakość wiadomości: zakres materiału programowego oraz podstawowe umiejętności opanowane w stopniu zadowalającym, wiadomości podstawowe połączone związkami logicznymi. Rozumienie treści programowych: na ogół poprawne rozumienie podstawowych uogólnień oraz wyjaśnianie ważniejszych zjawisk z pomocą nauczyciela. Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami: stosowanie wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych z pomocą nauczyciela. Sposób przekazywania wiadomości: formułowanie wypowiedzi w sposób zadowalający pod względem merytorycznym i językowym.
e) Dopuszczający (2)
Zakres i jakość wiadomości: słabe opanowanie podstawowego materiału programowego i podstawowych umiejętności; wiadomości luźno zestawione. Rozumienie treści programowych: trudności w rozumieniu uogólnień i wyjaśnianiu zjawisk i problemów. Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami: słaba umiejętność stosowania wiedzy nawet z pomocą nauczyciela. Sposób przekazywania wiadomości: formułowanie prostych, lecz zrozumiałych wypowiedzi.
f) Niedostateczny (1)
Wiadomości i umiejętności programowe nie zostały opanowane, brak rozeznania w omawianym materiale.
&7.
1.Ocenianie zachowania polega na rozpoznawaniu przez szkolną społeczność stopnia respektowania zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz wypełniania obowiązków określonych w Statucie Szkoły, regulaminach, PSO nauczycieli.
2.Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
3.Roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali: 1) wzorowe; 2) bardzo dobre; 3) dobre; 4) poprawne; 5) nieodpowiednie; 6) naganne.
4.Oceny zachowania dokonuje się przy pomocy systemu obligacji (punktów). Uczeń/uczennica rozpoczyna naukę z liczbą 90 obligacji (ocena dobra jest oceną wyjściową). W trakcie roku szkolnego może zdobyć obligacje dodatnie i obligacje ujemne.
5.Obligacje przyznawane są za zachowanie i działalność w następujących obszarach:
a) wywiązywanie się z obowiązków szkolnych (od -30 do +30),
b) okazywanie szacunku innym osobom (od -30 do +30),
c) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej (od -30 do +30),
d) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób (od -50 do +50),
e) frekwencja i punktualność (-2 obligacje za godzinę nieusprawiedliwioną, -1 za spóźnienie),
f) kultura osobista i kultura słowa, dbałość o piękno mowy ojczystej (-20-+20),
g) dbałość o mienie szkoły (od -21 do +20),
h) uczciwość intelektualna (od -30 do +30),
i) funkcjonowanie poza szkołą jako reprezentantka/reprezentant 21 SLO. (od -50 do +50)
6. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, zostanie uwzględniony wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
7. Ostateczna ocena zachowania jest wystawiana przez wychowawczynię/wychowawcę klasy z uwzględnieniem:
a) sumy uzyskanych obligacji,
b) opinii Rady Pedagogicznej,
c) samooceny uczennicy/ucznia,
d) opinii klasy
8. Na posiedzeniu klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej wychowawca/wychowawczyni, po wysłuchaniu opinii innych nauczycieli/nauczycielek, ma prawo ocenę wynikającą z obligacji obniżyć lub podwyższyć o jeden stopień. W szczególnych przypadkach wystawienie oceny może być zawieszone na tydzień do wyjaśnienia spraw mających wpływ na jej wysokość.
9. Zachowanie uczennicy/ucznia nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych, a oceny z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę zachowania.
10. Uczennica/uczeń z końcem semestru i roku szkolnego otrzymuje ocenę z zachowania według poniższego zestawienia:
Ocena | Semestr I(obligacje) | Semestr II(obligacje) | Koniec roku(obligacje) |
Wzorowa | 150 | 150 | 300 |
Bardzo dobra | +110 do +149 | +110 do +149 | +220 do +298 |
Dobra | +70 do +109 | +70 do +109 | +140 do +218 |
Poprawna | +30 do +69 | +30 do +69 | +60 do +138 |
Nieodpowiednia | -120 do +29 | -120 do +29 | -240 do +58 |
Naganna | -121 | -121 | -242 |
11. W każdym przypadku przy wystawianiu oceny nieodpowiedniej lub nagannej wychowawca zobowiązany jest uzasadnić ją pisemnie i przekazać uzasadnienie uczniowi/uczennicy i rodzicom/prawnym opiekunom.
&8.
W szczególnych przypadkach dopuszcza się ustalenie innych zasad oceniania z przedmiotów (np. na zaliczenie) i rozszerzeń dodatkowych, pod warunkiem uzyskania pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej i zgody dyrektora Szkoły.
&9.
Ocenianie uczniów/uczennic powinno odbywać się systematycznie w ciągu całego okresu klasyfikacyjnego.
&10.
W szczególnych przypadkach (np. powrót z zagranicy, zmiana szkoły, długotrwała choroba) uczeń może być klasyfikowany na odmiennych zasadach. W takich przypadkach ustalane są na piśmie indywidualne zasady klasyfikowania, które zatwierdzane są na Radzie Pedagogicznej.
&11.
- Nauczyciel/ka na początku roku szkolnego przedstawia uczniom/uczennicom i ich rodzicom/prawnym opiekunom wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego programu nauczania oraz sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, podaje kryteria ocen, zasady zgłaszania nieprzygotowań i inne ustalenia związane z przedmiotowym systemem oceniania (PSO). Na prośbę ucznia/uczennicy, rodzica/prawnego opiekuna nauczyciel/ka zobowiązany/a jest do wyjaśnienia zamieszczonych zapisów w swoim PSO.
- Nauczyciel/ka ma prawo ocenić wiedzę i umiejętności ucznia/uczennicy zdobyte na innym przedmiocie w ramach tzw. ścieżki edukacyjnej.
- Zapisy PSO nie mogą być sprzeczne z niniejszym dokumentem.
&12.
Wychowawca/wychowawczyni klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczennice/uczniów oraz na pierwszej wywiadówce rodziców/prawnych opiekunów o zasadach oceniania zachowania.
&13.
Oceny są jawne zarówno dla uczennicy/ucznia, jak i rodziców/prawnych opiekunów. Nauczyciel/ka zobowiązany/a jest do sprawdzenia, ocenienia i omówienia pisemnych prac kontrolnych w terminie dwóch tygodni od ich otrzymania. Wypracowania z języka polskiego, prace klasowe z matematyki oraz arkusze matur próbnych ze wszystkich przedmiotów będą sprawdzone, ocenione i omówione w terminie do trzech tygodni. Sprawdzone i ocenione pisemne prace są udostępniane uczennicy/uczniowi i jego rodzicom/prawnym opiekunom. Ocenione i omówione prace kontrolne przechowywane są do końca danego okresu klasyfikacyjnego przez nauczyciela/kę lub uczennicę/ucznia, o ile nauczyciel/ka wyrazi na to zgodę. Na prośbę uczennicy/ucznia lub rodziców/prawnych opiekunów osoba wystawiająca ocenę powinna ją uzasadnić.
&14.
Nauczyciel/ka jest zobowiązany/a, na podstawie pisemnej opinii uprawnionej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne i formy sprawdzania wiedzy w stosunku do osób, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, niedostosowanie społeczne lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
&15.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego bierze się przede wszystkim pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia/uczennicy w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć oraz systematyczność i aktywność ucznia.
- Ocenę śródroczną i roczną wystawia nauczyciel koordynator wychowania fizycznego na podstawie ocen cząstkowych i opinii nauczycieli prowadzących zajęcia wychowania fizycznego.
- W przypadku osób posiadających opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego wymagania edukacyjne dostosowuje się zgodnie z tą opinią.
- Uczennica/uczeń może być zwolniona/y na czas określony z wychowania fizycznego na podstawie opinii wydanej przez lekarza.
&16.
- Na dwa tygodnie przed klasyfikacją semestralną nauczyciele są zobowiązani wpisać w dzienniku proponowaną ocenę, a wychowawcy – poprzez wiadomość w dzienniku elektronicznym poinformować rodziców/prawnych opiekunów o zagrożeniach (nieklasyfikowaniem, oceną niedostateczną) oraz o proponowanej ocenie z zachowania.
- Na trzy tygodnie przed klasyfikacją roczną nauczyciele są zobowiązani wpisać w dzienniku proponowaną ocenę końcoworoczną, a wychowawcy – poinformować rodziców/prawnych opiekunów o zagrożeniach (nieklasyfikowaniem, oceną niedostateczną) oraz o proponowanej ocenie z zachowania.
- W połowie każdego semestru przeprowadzane jest podsumowanie wyników nauczania polegające na wystawieniu oceny śródsemestralnej sumarycznej lub opisowej z każdego przedmiotu oraz z zachowania. Ocena śródsemestralna ma charakter informacyjny.
&17.
Ustalona przez nauczyciela/kę niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego. Forma egzaminu poprawkowego jest dostosowana do specyfiki przedmiotu i obejmuje część praktyczną w przypadku takich przedmiotów jak informatyka, wychowanie fizyczne, edukacja dla bezpieczeństwa, retoryka.
&18.
- Uczennicom/uczniom przyznaje się stypendium naukowe w postaci zniżki czesnego na okres trzech miesięcy z możliwością przedłużenia do końca danego okresu klasyfikacyjnego. Decyzję o przedłużeniu stypendium podejmuje rada pedagogiczna na posiedzeniu śródsemestralnym. Decyzję o nieprzedłużeniu stypendium wraz z uzasadnieniem przekazuje się rodzicom/prawnym opiekunom na wywiadówce śródsemestralnej.
- Uczennicom/uczniom ostatniej klasy przedłuża się stypendium do końca czerwca na podstawie wyników kwietniowej klasyfikacji końcoworocznej.
- Warunkiem przyznania stypendium jest zaliczenie okresu klasyfikacyjnego (poprzedzającego okres stypendialny) bez ocen niedostatecznych, bez nieklasyfikowania, uzyskanie średniej z ocen co najmniej 4,5 oraz otrzymanie oceny co najmniej bardzo dobrej z zachowania. Po spełnieniu tych warunków, przy poniższej średniej z ocen, czesne obniża się miesięcznie o kwotę:
od 4,5 | 50 zł |
od 4,75 | 100 zł |
od 5,0 | 150 zł |
od 5,30 | 200 zł |
od 5,60 | 250 zł |
4. Uczennice/uczniowie klasy pierwszej mogą otrzymać stypendium naukowe od początku nauki w Szkole. Stypendia przyznaje Komisja Rekrutacyjna, biorąc pod uwagę wyniki egzaminu wstępnego i wyniki egzaminu ósmoklasisty. Stypendium polega na obniżeniu miesięcznego czesnego na okres trzech miesięcy (wrzesień – listopad) z możliwością przedłużenia do końca pierwszego semestru.
5. Dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej na wniosek Szkolnej Komisji Stypendialnej przyznaje nagrodę stypendialną za wyróżniające: osiągnięcia naukowe, artystyczne lub społeczne szkolne i pozaszkolne, zaangażowanie w życie szkoły. Nagroda stypendialna może być przyznana tej samej osobie raz w roku szkolnym i jest wypłacana w formie comiesięcznej obniżki czesnego.
&19.
Ogólnoszkolne zasady przeprowadzania sprawdzianów:
- Sprawdziany pisemne i ustne są obowiązkowe dla wszystkich uczennic i uczniów. Dla osób posiadających opinię odpowiedniej poradni o konieczności dostosowań, o których mowa w §14, sprawdziany te mają formę i zakres zgodne z wytycznymi poradni.
- Klasówki są zapowiadane i wpisywane do terminarza dziennika elektronicznego wraz z tematem klasówki z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem. Do klasówki należy podać (drogą elektroniczną) zakres wymagań.
- W ramach tygodnia można zaplanować maksymalnie trzy klasówki, w ramach dnia – dwie, o ile jedna jest z języka obcego.
- Każdy sprawdzian powinien zawierać kryteria oceniania (punktację).
- W przypadkach kolizji terminów klasówek, nauczyciel/ka w porozumieniu z przewodniczącym lub rzecznikiem klasy może ustalić odstępstwo od tych zasad.
- Kartkówki i testy, które obejmują materiał z co najwyżej trzech ostatnich lekcji mogą być niezapowiedziane.
- Jeżeli z powodu pojedynczej (jednodniowej) nieobecności uczeń/uczennica nie napisał/a klasówki, kartkówki lub testu, powinien/powinna to uczynić w najbliższym terminie (niekolidującym z bieżącymi zajęciami lekcyjnymi) wskazanym przez nauczyciela. Jeżeli nieobecność była tygodniowa lub dłuższa – w terminie trzytygodniowym (w wyjątkowych przypadkach – dłuższym) od daty ustania przyczyny nieobecności.
- Nieobecność w szkole z powodu udziału w wymianie zagranicznej, obozie naukowym lub z powodu innej aktywności naukowej lub artystycznej – o ile Szkoła została poinformowana – jest usprawiedliwiona. Po powrocie do szkoły uczennica/uczeń jest zobowiązana/-y do nadrobienia zaległości w terminie uzgodnionym z nauczycielami.
- Jeżeli z przyczyn niezależnych od nauczyciela/ki praca pisemna nie odbędzie się w ustalonym terminie, termin pracy automatycznie przesuwa się na najbliższą lekcję z danego przedmiotu.
- Oceny są wpisywane w dzienniku elektronicznym wraz z kategorią i opisem w komentarzu, czego dotyczą.
&20.
Ocenę klasyfikacyjną można wystawić z co najmniej trzech ocen cząstkowych.
&21.
- Uczeń/uczennica może być nieklasyfikowany/-a, jeżeli w okresie klasyfikacyjnym opuścił/a więcej niż 50% zajęć i nie ma podstaw do wystawienia oceny. Wniosek w sprawie egzaminu klasyfikacyjnego składa do dyrektora Szkoły uczeń/uczennica lub jego/jej rodzice/prawni opiekunowie albo wychowawca/wychowawczyni klasy. O decyzji Rady Pedagogicznej w sprawie egzaminu powiadamia ucznia/uczennicę i jego/jej rodziców /prawnych opiekunów wychowawca/wychowawczyni klasy. Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala się z uczniem/uczennicą i jego/jej rodzicami/prawnymi opiekunami.
- Uczeń/uczennica nieklasyfikowany/-a z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny po złożeniu wniosku.
- Uczeń/uczennica nieklasyfikowany/a z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny tylko po uzyskaniu zgody rady pedagogicznej.
- Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń/uczennica realizujący/a, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń/uczennica spełniający/a obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Egzamin klasyfikacyjny z informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- W przypadku braku klasyfikacji z wychowania fizycznego, uczeń/uczennica oprócz egzaminu klasyfikacyjnego może zostać zobowiązany/a do uczęszczania na dodatkowe zajęcia sportowe, aby nadrobić brakującą liczbę godzin lekcyjnych; formą uzupełniającą zaliczenie na koniec roku może być udział w szkolnym lub pozaszkolnym wakacyjnym obozie sportowo-rekreacyjnym, a także udokumentowane uczęszczanie w czasie wakacji na zajęcia sportowe czy rekreacyjne.
&22.
Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w trybie i na zasadach przewidzianych dla egzaminu poprawkowego (§25, pkt. 3, 5, 6, 7, 8, 9)
- Egzamin klasyfikacyjny (semestralny) przeprowadza się w ramach dwóch tygodni nauki od daty klasyfikacji.
- Egzamin klasyfikacyjny na koniec roku przeprowadza się najpóźniej w ostatnim dniu nauki szkolnej.
- Uczeń/uczennica otrzymuje od nauczyciela przedmiotu zakres wymagań edukacyjnych do egzaminu klasyfikacyjnego.
- Na wniosek ucznia/uczennicy lub rodziców/prawnych opiekunów dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego jest udostępniana do wglądu. Dokumentacja udostępniana jest w szkole w obecności pracownika Szkoły.
&23.
Jeżeli uczeń/uczennica nie zgadza się z zaproponowaną oceną klasyfikacyjną, może złożyć wniosek do dyrektora Szkoły o zmianę wystawionej oceny. Wniosek należy uzasadnić i wskazać ocenę, którą chce się uzyskać. Dyrektor Szkoły podejmuje decyzję w porozumieniu z nauczycielem/ką danego przedmiotu oraz wychowawcą/wychowawczynią w tej sprawie. Dyrektor szkoły może wyznaczyć termin sprawdzianu w celu zweryfikowania wystawionej oceny. Sprawdzian składa się z części pisemnej i ustnej, i obejmuje zagadnienia z podstawy programowej zrealizowane w danym roku szkolnym, a w przypadku przedmiotów bez ustalonej podstawy programowej, tematy zrealizowane zgodnie z rozkładem materiału. Wynik sprawdzianu nie może obniżyć wystawionej oceny. Sprawdzian wiedzy powinien się odbyć do dnia posiedzenia rady zatwierdzającej.
&24.
W uzasadnionych przypadkach (np. choroba, trudna sytuacja życiowa lub rodzinna) uczeń/uczennica może zwrócić się z prośbą do dyrektora Szkoły o przesunięcie terminu klasyfikacji śródrocznej; decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
&25.
Egzaminy poprawkowe przeprowadza się w trybie i na zasadach określonych rozporządzeniem MEN w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów z 22 lutego 2019 r.
- Uczeń/uczennica, który/a w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał/a jedną lub dwie oceny niedostateczne, może zdawać egzaminy poprawkowe.
- Uczeń/uczennica otrzymuje do 7 lipca od dyrektora Szkoły (opracowany przez nauczyciela/kę przedmiotu) zakres wymagań edukacyjnych do egzaminu poprawkowego.
- Egzamin składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z informatyki, wychowania fizycznego, edukacji dla bezpieczeństwa, retoryki, które mogą mieć formę zadań praktycznych.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor Szkoły na ostatni tydzień ferii letnich i informuje o nim do 7 lipca.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora Szkoły. W skład komisji wchodzą: dyrektor Szkoły albo nauczyciel/ka zajmujący/a w Szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji, nauczyciel/ka prowadzący/a dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący/a, a na wniosek ucznia/uczennicy lub rodziców/opiekunów prawnych inny nauczyciel/ka prowadzący/a takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
- Nauczyciel/ka, o którym/której mowa w ust. 5 może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor Szkoły powołuje jako egzaminatora nauczyciela/kę prowadzącego/ą takie same zajęcia edukacyjne. Powołanie nauczyciela/ki zatrudnionego/ej w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin i miejsce egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia/uczennicy i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia/uczennicy.
- Zadania egzaminacyjne proponuje egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji. Zadania egzaminacyjne mają klauzulę „tajemnicy zawodowej” do momentu rozpoczęcia egzaminu.
- Na wniosek ucznia/uczennicy lub rodziców/prawnych opiekunów dokumentacja dotycząca egzaminu poprawkowego jest udostępniana do wglądu uczniowi/uczennicy lub rodzicom/opiekunom prawnym. Dokumentacja udostępniana jest w Szkole w obecności pracownika Szkoły.
- Uczeń/uczennica, który/a z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpi do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora Szkoły w porozumieniu z uczniem/uczennicą i rodzicami/prawnymi opiekunami.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia/uczennicy, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu nauki w Szkole promować do klasy programowo wyższej ucznia/uczennicę, który/a nie zdał/a egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowane w klasie programowo wyższej.
&26.
- Uczeń/uczennica, który/a w okresie klasyfikacyjnym uzyskał/a pięć lub więcej ocen niższych niż dostateczne (w tym także brak klasyfikacji) lub wykazał/a się uchybieniami z zachowania (np. liczne spóźnienia, nieobecności nieusprawiedliwione, naganne zachowanie w czasie lekcji, ujęte w §3, §7), na wniosek Rady Pedagogicznej zobowiązany/a jest zgłosić dyrektorowi Szkoły kontrakt, w którym zawrze sposoby poprawienia ocen lub zachowania w ramach okresu klasyfikacyjnego. Kontrakt, zaakceptowany przez dyrektora Szkoły podpisują również wychowawca/wychowawczyni i rodzice/prawni opiekunowie.
- Uczeń/uczennica, który/a w ocenie Rady Pedagogicznej nie wypełni kontraktu, może być skreślony z listy uczniów.
- Ostateczną decyzję o skreśleniu z listy uczniów podejmuje dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
&27.
Przy wystawianiu ocen i klasyfikacji obowiązuje następująca dokumentacja: kalendarium roku szkolnego, plan lekcji, dziennik elektroniczny, karta klasy, karta dyżurów klasowych, protokoły rad pedagogicznych – dokument objęty tajemnicą zawodową.
&28.
Uczeń/uczennica lub rodzice/prawni opiekunowie mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w terminie dwóch dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
&29.
Interpretacja „Zasad pracy ucznia i Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania” należy do dyrektora Szkoły (w pierwszej instancji) i Rady Pedagogicznej (w drugiej instancji), której ustalenia są ostateczne.
&30.
Podstawy prawne obowiązujące przy ustalaniu szkolnego systemu oceniania:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67 poz. 329 z późniejszymi zmianami.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 373).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. 2015 poz. 1249)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U.2024 poz. 438)
- Statut Stowarzyszenia Sztuka-Edukacja-Promocja.
- Statut 21 Społecznego Liceum Ogólnokształcącego im. Jerzego Grotowskiego.
&31.
Zmiany w szkolnym systemie oceniania dokonywane są na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej po konsultacji z Radą Rodziców, Samorządem Uczniów, które zatwierdza organ prowadzący – Zarząd Stowarzyszenia Sztuka-Edukacja-Promocja.
&32.
„Zasady pracy ucznia i Wewnątrzszkolny System Oceniania” obowiązują od 1 września 2024 r.