I. POSTANOWIENIA WSTĘPNE
&1.
- 21 Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Jerzego Grotowskiego w Warszawie (zwane dalej Szkołą) jest czteroletnią szkołą ponadpodstawową dla młodzieży prowadzoną przez Stowarzyszenie Sztuka-Edukacja-Promocja (zwane dalej Stowarzyszeniem), zarejestrowane w VIII Wydziale Cywilnym Sądu Wojewódzkiego w Warszawie (RSt 913, 11 stycznia 1991 r. a następnie KRS: 0000235497, 7 czerwca 2005 r.).
- Szkoła ma uprawnienia szkoły publicznej od 08.06.1992 roku nadane przez Kuratorium Oświaty i Wychowania w Warszawie (OK 5011/100/92) na czas nieokreślony.
- Szkoła jest zarejestrowana w:
1) MEN – WSN-0145-23/91/KPS z dnia 02.04.1991;
2) Kuratorium Oświaty i Wychowania – OW.VII.0138/57/91 z dnia 11.04.1991;
3) Kuratorium Oświaty i Wychowania – NR 65 b/LON/98 – wpisu dokonano 4 października 1993 r pod NR 65;
4) Powiecie Warszawskim – zaświadczenie Nr 65/LO/93 [2] o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Numer ewidencyjny 36 LO.
- Szkoła działa na podstawie Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. z 2004, Nr (256, poz. 2572 ze zm.), ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2020.910 ze zm.) oraz niniejszego statutu.
- W szkole realizowane są programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego oraz autorskie programy nauczania przedmiotów dodatkowych, dla których nie została ustalona podstawa programowa.
- 21 Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Jerzego Grotowskiego używa trzech pieczęci: okrągłej z godłem państwa i nazwą Szkoły (dużej i małej) oraz podłużnej z pełną nazwą Szkoły i adresem.
- Siedziba Szkoły mieści się w Warszawie przy al. Jana Pawła II 36 c.
II. CELE I ZADANIA SZKOŁY
&2.
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w ww. ustawie o systemie oświaty, a zwłaszcza:
1) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania średniego wykształcenia ogólnego, oraz przygotowuje do egzaminów maturalnych;
2) stwarza warunki do rozwoju intelektualnego, psychicznego i fizycznego w poszanowaniu godności oraz wolności światopoglądowej ucznia.
- Szkoła realizuje cele określone w ust. 1 poprzez:
1) poszanowanie godności oraz wolności światopoglądowej wszystkich uczestników życia szkolnego;
2) respektowanie zasady, że dobro ucznia jest najwyższą wartością chronioną przez Szkołę;
3) stwarzanie warunków do twórczego wykorzystywania posiadanych zdolności i możliwości rozwojowych oraz funkcjonowania w społeczeństwie opartym na wiedzy;
4) wdrażanie do uczestnictwa w kulturze i jej współtworzenia;
5) kształtowanie postaw obywatelskich i prospołecznych.
- Szkoła, dla realizacji swoich celów programowych, wychowawczych, organizacyjnych czy finansowych, może podpisywać odpowiednie porozumienia z krajowymi i zagranicznymi instytucjami, organizacjami i osobami.
III. ORGANIZACJA SZKOŁY
&3.
- Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oświatowego, uwzględniając program szkoły, szkolny plan nauczania i wychowania, szkolny zestaw programów nauczania, szkolny zestaw podręczników, program profilaktyki.
- Szkoła działa jako czteroletnie liceum ogólnokształcące dla młodzieży i jest jednolita pod względem organizacyjnym.
- Szkoła realizuje autorski program rozszerzonego kształcenia humanistycznego opracowany przez Włodzimierza Taboryskiego i rozwijany przez kadrę szkoły.
- Program Szkoły wzbogacany jest zajęciami praktycznymi, sesjami naukowymi, lekcjami muzealnymi, wycieczkami naukowymi krajowymi i zagranicznymi, kołami zainteresowań, projektami, konsultacjami, kursami i innymi formami wspomagającymi system edukacji zadaniowej, służącej indywidualizacji nauczania i wychowania.
- Programy zajęć dodatkowych, projekty, koła zainteresowań są przygotowywane i wprowadzane w miarę możliwości finansowych i organizacyjnych Szkoły oraz zainteresowań uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Organizacja pracy i nauki zapewnia bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom zajęć na terenie placówki, jak też na zajęciach poza nią.
- Dyrektor Szkoły powierza każdą klasę opiece wychowawczej jednego lub dwóch nauczycieli.
- Nauczanie prowadzone jest w systemie klasowo-lekcyjnym, a także w grupach międzyoddziałowych, międzyklasowych lub innych wynikających z realizowanych projektów czy form indywidualizacji nauczania i wychowania.
&4.
- Szkoła funkcjonuje zgodnie z kalendarium roku szkolnego ustalanym przez dyrektora i uwzględniającym terminy rozpoczęcia, zakończenia zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich, dni ustawowo wolnych od nauki określone przepisami w sprawie roku szkolnego.
- Szczegółowy rozkład nauki i wypoczynku określa roczny i tygodniowy plan zajęć ustalany przez dyrektora Szkoły.
- Klasyfikacja uczniów odbywa się dwa razy w roku. Przy nauczaniu indywidualnym dyrektor, po konsultacji z Radą Pedagogiczną, może wyznaczyć inne okresy klasyfikacyjne.
&5.
- Uczniowie są przyjmowani do Szkoły zgodnie zapisami Regulaminu rekrutacji, który uwzględnia ich zróżnicowane możliwości intelektualne i psychofizyczne. Regulamin rekrutacji jest zatwierdzany przez Zarząd Stowarzyszenia Sztuka-Edukacja-Promocja.
- Podstawowe zasady współpracy rodziny ucznia i Szkoły, określone są w Kontrakcie podpisywanym przez rodziców/prawnych opiekunów i przewodniczącego Stowarzyszenia z chwilą przyjęcia ucznia do Szkoły. Ustalanie opłat za nauczanie jest uaktualniane (co do kwot i zasad płatności) aneksami do Kontraktu.
- Szkoła nie prowadzi działalności zarobkowej; fundusze Szkoły w całości przeznaczane są na finansowanie nauczania oraz na pokrywanie kosztów prowadzenia Szkoły.
&6.
Szczegółowe formy i zasady współpracy kadry Szkoły i uczniów regulują Zasady pracy ucznia i Wewnątrzszkolny System Oceniania. Są one opracowywane przez kadrę szkoły, Samorząd Uczniowski, Radę Rodziców, przyjmowane uchwałą Rady Pedagogicznej i zatwierdzane przez Zarząd Stowarzyszenia i nie mogą być sprzeczne z założeniami programowo-organizacyjnymi Szkoły. Zasady stanowią „Załącznik 1” do niniejszego statutu.
&7.
- Szkoła stosuje obowiązujące zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, indywidualnego programu i toku nauki oraz uczestnictwa w olimpiadach przedmiotowych.
- Wyniki nauki odnotowywane są w elektronicznych dziennikach Librus oraz w obowiązujących arkuszach ocen.
- Egzaminy klasyfikacyjne i poprawkowe odbywają się zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 373) oraz zgodnie z Zasadami pracy ucznia i wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
&8.
- Skreślenie ucznia z listy uczniów Szkoły następuje na skutek pisemnego rozwiązania Kontraktu przez rodziców/prawnych opiekunów.
- Skreślenie ucznia z listy uczniów może nastąpić w przypadkach określonych w ustępach 3-4-5, po wykorzystaniu możliwych środków oddziaływania wychowawczego lub dydaktycznego na ucznia. Decyzję podejmuje dyrektor po konsultacji z Radą Pedagogiczną.
- Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów Szkoły w przypadku: 1) naruszenia prawa potwierdzonego prawomocnym wyrokiem sądowym; 2) posiadania lub rozprowadzania narkotyków, alkoholu lub innych substancji odurzających; 3) uczestniczenia po spożyciu alkoholu, zażyciu narkotyków lub innych substancji odurzających w zajęciach edukacyjnych w Szkole lub organizowanych przez Szkołę; 4) niegodnego postępowania wobec innych osób, stosowania przemocy, dopuszczenia się wandalizmu czy kradzieży, działań rasistowskich.
- Uczeń może także zostać skreślony z listy uczniów Szkoły, gdy:
1) w okresie klasyfikacyjnym otrzyma pięć i więcej ocen niższych niż dostateczne (w tym także brak klasyfikacji);
2) nie otrzyma promocji do następnej klasy;
3) odmówi podpisania kontraktu na poprawę wyników w nauce i zachowania;
4) w ocenie Rady Pedagogicznej i dyrektora nie wypełnił podpisanego kontraktu.
- Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów Szkoły w przypadku braku opłat za szkołę przez kolejne trzy miesiące.
- W przypadku rozwiązania Kontraktu przez Szkołę rodzicom/prawnym opiekunom ucznia przysługuje odwołanie się do Zarządu Stowarzyszenia w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
&9.
- Sprawami administracyjnymi kieruje dyrektor, kierownik sekretariatu i księgowy. Strukturę administracyjną Szkoły i zasady pracy administracyjnej ustala dyrektor Szkoły.
- Księgowość Szkoły może być prowadzona przez zewnętrzne biuro rachunkowo-księgowe.
- Podstawą zarządzania Szkołą jest zasada przepływu informacji, którą wspomaga oficjalna strona www.21slo.edu.pl, elektroniczny dziennik LIBRUS oraz internetowy system tzw. skrzynek uczniowskich.
IV. ORGANY SZKOŁY
&10.
Organami Szkoły są:
1) Dyrektor Szkoły.
2) Rada Pedagogiczna.
3) Rada Rodziców.
4) Samorząd uczniowski.
&11.
- Dyrektor Szkoły powoływany jest przez Zarząd Stowarzyszenia i realizuje autorskie założenia programowe Szkoły określone przez Włodzimierza Taboryskiego, cele określone w jej statucie i uchwały Zarządu Stowarzyszenia. Dyrektor odpowiada przed Zarządem za wyniki dydaktyczno-wychowawcze oraz sprawy organizacyjne i materialne Szkoły.
- Dyrektor Szkoły w szczególności:
1) kieruje działalnością Szkoły – organizuje jej administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę;
2) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
3) zatrudnia i zwalnia pracowników merytorycznych, administracyjnych i pomocniczych;
4) reprezentuje Szkołę na zewnątrz;
5) opracowuje szczegółowe plany realizacji założeń statutowych i programowych Szkoły;
6) opracowuje i zatwierdza regulaminy – zasady regulujące życie Szkoły w tym Zasady pracy nauczyciela;
7) kieruje pracami Rady Pedagogicznej jako jej przewodniczący;
8) jest przewodniczącym Państwowej Komisji Egzaminacyjnej;
9) sprawuje nadzór pedagogiczny;
10) decyduje w sprawach przyjęcia uczniów do Szkoły, jak też skreślenia ich z listy uczniów.
- Wynagrodzenie Dyrektora określa Zarząd Stowarzyszenia, a Dyrektor – wynagrodzenia oraz zakresy obowiązków wszystkich pracowników i współpracowników Szkoły.
&12.
- Rada Pedagogiczna, w której skład wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni Szkoły, podejmuje uchwały i wyraża opinie we wszystkich sprawach Szkoły, a zwłaszcza dotyczące:
1) rocznych planów pracy;
2) wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) prowadzenia działalności innowacyjnej;
4) pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej;
5) regulaminów – zasad dotyczących spraw wychowawczo-dydaktycznych.
&13.
- Szkoła widzi w rodzicach rzecznika interesów rodziny, respektuje władzę rodzicielską i prawo rodziców/prawnych opiekunów do ingerencji w życie Szkoły.
- Rodzice/prawni opiekunowie mogą powołać Radę Rodziców reprezentującą ogół rodziców/prawnych opiekunów, działającą na podstawie opracowanych przez siebie regulaminów, które nie mogą być sprzeczne z celami programowymi Szkoły.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) składanie wniosków dotyczących rocznych programów, planów dydaktycznych, wychowawczych, organizacyjnych, materialnych Szkoły;
2) opiniowanie i występowanie z wnioskami we wszystkich sprawach Szkoły do wszystkich jej organów.
- W przypadku niepowołania Rady Rodziców ww. sprawy zgłaszane/konsultowane są na zebraniach/wywiadówkach rodziców.
&14.
- Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie.
- Samorząd uczniowski przyjmuje strukturę organizacyjną, zasady, program i plany działania w formie ustalonej przez siebie. Nie mogą być one sprzeczne z celami programowymi Szkoły.
- Organami samorządu reprezentującymi uczniów są Rady klasowe i Rada szkoły samorządu uczniowskiego. Są one, tak jak nauczyciel pełniący funkcję opiekuna samorządu, wybierane przez uczniów w wyborach tajnych, bezpośrednich, większościowych – odpowiednio klas i szkoły.
- Do kompetencji Rad samorządu uczniowskiego należy:
1) występowanie z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Szkoły do wszystkich jej organów oraz do Zarządu Stowarzyszenia;
2) organizowanie działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej, rozrywkowej, ekonomicznej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi.
- W przypadku niepowołania sformalizowanej szkolnej Rady samorządu uczniowskiego, ww. sprawy mogą być zgłaszane/konsultowane na godzinach wychowawczych czy na specjalnie zwoływanych przez uczniów zebraniach przewodniczących samorządów klasowych.
V. PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW SZKOŁY
&15.
- Podstawą zatrudnienia pracowników Szkoły są przepisy Kodeksu Pracy (umowa o pracę) oraz Kodeksu Cywilnego (umowa zlecenie lub o dzieło).
- Wszyscy pracownicy tworzą wspólnotę Szkoły i współpracują ze sobą w tworzeniu atmosfery sprzyjającej stałemu podnoszeniu jakości pracy dydaktycznej i wychowawczej.
- Wszyscy pracownicy są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy służbowej, dyscypliny pracy oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy ze szczególnym uwzględnieniem dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów.
- Praca nauczyciela podlega ocenie, w sposób ustalony przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
VI. PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
&16.
- Uczeń ma prawo i obowiązek realizować cele i zadania Szkoły zawarte w §2 niniejszego Statutu.
- Uczeń ma prawo i obowiązek znać wszystkie regulaminy, zarządzenia dotyczące życia Szkoły oraz szkolny savoir-vivre. Ma prawo domagać się ich realizacji, a także obowiązek ich przestrzegania.
- Uczeń ma prawo do: 1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia; 2) bezpiecznych i higienicznych warunków w Szkole i w miejscach, gdzie realizowane są zajęcia szkolne; 3) jawnej i sprawiedliwej oceny zgodnie z Wewnątrzszkolnym System Oceniania i Przedmiotowymi Systemami Oceniania, a także do recenzji, uzasadnienia oceny pracy pisemnej i odpowiedzi ustnej;
4) pomocy w uzyskiwaniu nadprogramowej wiedzy, pomocy w samokształceniu oraz rozwijaniu zdolności i zainteresowań;
5) głoszenia swoich poglądów na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, o ile nie narusza tym uczuć innych osób; dotyczy to zarówno jego światopoglądu jak i interpretacji materiału nauczania;
6) opieki i pomocy ze strony wychowawców oraz dyrekcji Szkoły, a w razie potrzeby poradni psychologiczno-pedagogicznej;
7) reprezentowania Szkoły w konkursach, zawodach, przeglądach;
8) wprowadzania do Szkoły organizacji młodzieżowych lub tworzenia własnych (np. o charakterze samorządowym, gospodarczym, społecznym) po uzyskaniu zgody dyrektora i pod nadzorem pedagogicznym.
- Uczeń, którego prawo zostało naruszone, może złożyć pisemną skargę do dyrektora Szkoły w ciągu 14 dni od daty wystąpienia naruszenia tego prawa.
VII. FINANSE SZKOŁY
&17.
- Środki majątkowe Szkoły gromadzone są na subkontach Stowarzyszenia do wyłącznej dyspozycji Szkoły.
- Na fundusze Szkoły składają się: 1) opłaty za naukę wnoszone w formie czesnego, wpisowe, opłaty rekrutacyjne; 2) subwencje oświatowe; 3) dotacje na rzecz Szkoły lub Stowarzyszenia; 4) dochody z działalności gospodarczej Stowarzyszenia; 5) inne darowizny, zapisy, spadki.
&18.
Szkoła udziela zniżek stypendialnych czesnego za wysokie wyniki w nauce, bardzo dobre zachowanie oraz zaangażowanie ucznia w życie Szkoły.
&19.
Zarząd Stowarzyszenia z przyczyn ekonomicznych może podjąć decyzję o rozwiązaniu klasy, która liczy mniej niż 9 uczniów. Może to nastąpić jedynie na koniec okresu klasyfikacyjnego.
VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
&20.
- Integralną część Statutu stanowi
ąZasady pracy ucznia i Wewnątrzszkolny System Oceniania (Załącznik 1)
2. Niniejszy Statut może zostać zmieniony przez Zarząd Stowarzyszenia Sztuka-Edukacja-Promocja na wniosek władz szkoły lub z własnej inicjatywy.
- Zmiany w Statucie zatwierdza Zarząd Stowarzyszenia większością głosów przy obecności co najmniej ponad połowy członków Zarządu Stowarzyszenia.
&21.
- Decyzję o likwidacji Szkoły podejmuje kwalifikowaną większością głosów – z co najmniej sześciomiesięcznym wyprzedzeniem – Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia. Zarząd Stowarzyszenia niezwłocznie powiadamia o zamiarze i przyczynach likwidacji Szkoły organ nadzorujący Szkołę, władze gminy, rodziców, uczniów, pracowników i współpracowników.
- Majątek pozostały po likwidacji Szkoły przeznaczony może być jedynie na cele określone w Statucie Stowarzyszenia i zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia stanowiącego o rozwiązaniu Szkoły.
&22.
Statut obowiązuje od dnia uchwalenia.
Warszawa, 9 czerwca 2021 r. (zmiany 27 sierpnia 2024 r.)